Let's follow me!

Lawati Kedai Qaseh Gold Online

Wednesday, August 26, 2009

MERDEKAkah kamu???

&

Bersempena Ulangtahun kemerdekaan Malaysia ke-52,
Persatuan Mahasiswa Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina, PEMATRA
akan mengadakan forum bertajuk:

"ERTI KEMARDEKAAN DI BULAN RAMADHAN"
pada hari Khamis (27/8/09) di DK3 FKAB jam 5ptg, dan berbuka serta berterawikh bersama-sama di surau FKAB. Juadah berbuka disediakan.
Terbuka kepada semua khususnya warga FKAB.



diharap program ini akan berjalan dengan lancar. amin...
jika terdapat sebarang pertanyaan, sila hubungi 019-3773408.

**jika nak bawa mknn tambahan sendiri pun boleh :-)

Tuesday, August 25, 2009

mencari yang halal~ (2)

BAB 3: KRONOLOGI ISU HARAM YANG DIDEDAHKAN

1997: Sosej daging lembu dari Australia didapati mengandungi daging babi.
1981: Alkohol dikesan dalam minuman tonik untuk bayi.
1982: Gelatin disahkan diperbuat daripada sumber babi. Jawatankuasa yang dibentuk di bawah Jabatan Perdana Menteri mengesahkan bahawa gelatin HARAM bagi umat Islam. selain itu, uri bayi dari hospital kerajaan didapati dijual kepada syarikat kosmetik luar Negara.
1984: susu ramuan bayi didapati mengandungi lemak binatang.
1985: ujian ke atas pelbagai jenis makanan yang didapati mengandungi gelatin. Agar-agar juga didapati dicemari gelatin.
1986: - lemak daripada sumber binatang dikesan dalam kek dan biskut.
- Monogliseria (bahan penambah makanan daripada sumber binatang) didapati terkandung dalam makanan
- Gliserin (bahan dari sumber binatang) dikesan dalam kosmetik.
- Sabun didapati dihasilkan dari lemak binatang.
- Berus diperbuat dari bulu babi.
- Filem dan foto bersalut gelatin.
- Keju diperbuat dari ekstrak babi.
- Gelatin dan gliserin digunakan dalam ubatan dan produk perubatan.
- Lemak babi digunakandalam pengasilan minyak wangi.
- Pinggan mangkuk mengandungi tulang binatang.
1994: Coca-cola didapati mengandungi alcohol.
1995: Wei terkandung dalam susu bayi dan makanan yang diproses. Belacan, sos tiram, kicap dan otak udang diproses terdedah dengan anjing dan najis.
1996: Makanan yang diproses dan agar-agar diuji dan didapati mengandungi gelatin.
1998: Plasma darah digunakan dalam produk makanan.

Monday, August 24, 2009

mencari yang halal~ (1)

BAB 2: BAHAN PENAMBAH MAKANAN YANG DIRAGUI

Menurut buku ini, berikut merupakan bahan-bahan yang boleh menimbulkan keraguan dari segi kehalalannya dan perlu diambil perhatian.

1) Plasma darah
Darah binatang yang dikitar semula dengan menjalani proses emparan (centrifuged); pemisahan platlet dan plasma darah,yang tinggal cecair kuning (plasma darah) kemudian menjalani proses semburan kering lalu digunakan dalam makanan sebagai sumber protein. Kebiasaannya digaunakan sebagai pengental gel, menambah tekstur dalam daging dan ikan, kuasa mengikat air yang hebat. Produk makanan yang dikuatiri mengandungi plasma darah termasuklah makanan tiruan yang berasaskan ikan seperti bebola (fish ball), kek ikan (fish cake), kaki ketam dan udang tiruan.

2) Serangga
‘carmine’, sejenis pewarna yang diekstrak daripada pigmen yang dipanggil ‘cochineal’ . ia diekstrak daripada serangga (kumbang??). ‘cochineal’ didapati dari pigmen serangga betina kering yang memakan kaktus di Peru, Canary Island dan beberapa tempat lain. Serangga yang mati ini akan dihancurkan, dibakar,dan direbus dan seterusnya menghasilkan ‘cochineal’. Ia digunakan untuk memberikan warna merah, merah jambu dan ungu; megilatkan makanan dan lain-lain. Produk yang boleh dihasilkan dari ‘cochineal’ ini ialah dadih strawbwri, gincu bibir, aiskrim serta mengilatkan produk seperti epal dan biji kopi.

3) Rambut manusia
L-cysteine. Asid amino yang digunakan dalam pemprosesan pembuatan makanan seperti biskut, kerak pizza, roti donat dan makanan bakar yang lain; didapati dari ekstrak rambut atau bulu pelepah itik selepas melalui beberapa langkah tertentu. Dalam pembuatan roti, ia digunakan untuk mngurangkan tempoh adunan doh, penghentikan pengecutan kerak pizza, dan menjadikan doh tidak mudah melekat. Produk lain yang terhasil dari pengekstrakan rambut ialah bahan perisa makanan seperti dalam perisa mee segera, makanan tambahan (supplement) dan sebagainya.

4) Gelatin
- Binatang;protien;kulit, tulang, dan tisu penyambung;Sisa buangan dari rumah sembelihan; murah
- tumbuh-tumbuhan;Karbohidrat;Kolagen sumber tumbuh-tumbuhan; Nilai komersil tinggi; mahal

Berdasarkan maklumat di atas, gelatin daripada binatang menjadi piliham pengilang-pengilang makanan. Kulit, urat dan tulang babi dan lembu menjadi bahan mentah utama dalam penghasilan gelatin. Sudah diketahui dan jelas semua pihak bahawa segala hasil dari babi adalah haram untuk dimakan dan digunakan. namun hasil dari lembu juga boleh dipertikaikan kerana kita tidak mendapat kepastian cara penyembelihan lembu tersebut, terutamanya di Negara-negara bukan Islam. Kita perlu berhati-hati terhadap sebarang produk yang mengandungi gelatin kerana banyak keadaan gelatin yang digunakan mungkin tidak halal (syubhah).

Gelatin digunakan sebagai bahan pemantap: dalam proses pembuatan aiskrim, dan gula aising. Pengimulsi, pemekat makanan, pengental, bahan lekatan dalam gula-gula, bahan penggebu. Antara produk yang terhasil daripadanya pula ialah aiskrim dan gula aising (untuk membuat kek), jeli dan gula-gula jeli, gula-gula getah, gula-gula toffee, makanan daging dalam tin, jem dan marmalade, bahan campuran dalam jus buah (kotak/tin), dadih buah, keju mentega dan marjerin rendah lemak, produk penjagaan rambut-krim perapi rambut, syampu, sembran dan tonik rambut, produk penjagaan kulit-krim pelndung matahari, krim kulit, losen badan, krim pelembab, produk dandanan kuku, dan krim cukur.

Isu Mengenai Gelatin

“meskipun gelatin boleh didapati dari kulit lembu atau kambing, namun ini tidak menguntungkan dari segi ekonomi kerana kulit lembu dan kambing lebih berguna dan menguntungkan jika dibuat barangan kulit seperti aas tangan, tali pinggang, dan barangan lain. Kulit babi tidak begitu sesuai untuk dibuat barangan kulit, jadi kebanyakan kulit babi digunakan untuk membuat gelatin”
Laporan Ernest M. Mark pakar makanan dalam bukunya ‘Encyclopedia Of Chemical Technology (1996)’:
“Kebanyakan jenis gelatin yang dikeluarkan di Amerika Syarikat dihasilkan daripada kulit babi.”
(Sumber: Laporan CAP dalam HALAL HARAM. Ms 96)

Daripada pemantauan yang dibuat oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), 1985, terdapat gelatin tidak halal digunakan dalam produk-produk berikut:
I) Agar-agar
Beberapa cotoh agar-agar yang diimport dari korea dan jepun, dibungkus di Malaysia telah diuji mengandungi gelatin. Penjualan di kedai runcit dan pasaraya dalam bentuk berbungkus dan tidak berbungkus.
II) Teh segera: Teh lipton termasuk nestea dan nestea-natural Lemon.
III)Coklat: Mars Milk chocolate, Cadbury Picnic Milk Chocolate, dan Cadbury’s Double Decker Milk Chocolate.
IV) Tepung Kastard. Jenama: Royal, Bird and Green Custard Powder.
V) Gula-gula getah. Bubble Gum, Bubble Yum, Sugus, Crisp Chewy, Rowtree’s.
VI) Lain-lain produk. Jenama: Rempah rending daging maggi, susu cair Carnation, Coffe-mate, Kraft Cream Cheese.

Dalam perubatan pula, gelatin digunakan untuk menghasilkan ubat tablet dan lozeng (pastil), pembalut ubat, sebagai medium suositori, sebagai span untuk menghentikan pendarahan, serbuk pembedahan, pengganti plasma apabila berlaku kekurangan darah akut dan lain-lain lagi.Terdapat banyak lagi penggunaan gelatin dalam kehidupan kita seperti dalam sector fotografi pula, gelatin digunakan dalam pembuatan filem dan kertas fotografi.

5) Keju
Antara produk yang menggunakan “rennet” (campuran dalam pembuatan keju) tetapi tidakmenyebut tentang sumbernya ialah: K.Rogder’s Cheese Crunch, Picon Cheese Spread, Ritz Cheese Cracker, Julie’s Cheese Cracker, Hwa Tai Cream Cheese Sandwich Biscuits, Silver Bird Mini Round, Jacob’s cheese Cracker, dan Julie’s Cheese Cracker.

6) WEI
Bahan berair daripada susu yang dikeluarkan selepas keju mengental. Antara produk yang dikuatiri mengandungi wei yang diragukan ialah susu ramuan bayi (bebelac, lacogen, Snow, Enfalac, dll), minuman (horlick, Ovaltine, Swiss Miss Rich Chocolate dll), Ramuan kek (Pillsbury, Golden Buttercake, Sultana Buttercake, Panjacks, ChesecakeMix dll), Biskut (Mini Round Crackers; Silver Bird, Banana Treat, Tifi Luk, Stokko, Loaker, Lemon Treat dll).

7) Lemak
Penggunaan lemak binatang yang boleh diragui apabila menggunakan lemak babi ataupun lemak binatang yang tidak disembelih mengikut syarak. Sabun jenama Zest dan Camay (Jan 1986 artikel majalah Crescent menyatakan sabun tersebut mengandungi lemak babi). Sabun-sabun lain yang mengandungi lemak binatang: Fa Soap, Sanex Demoprotector Moisterising Bar, Palmers Cocoa Butter Formula Soap, Tea Tree Skin Care Soap, Nivea (cream soap). Minyak wangi: menjadikan bau minyak wangi tahan lama terutama yang diimport dari Perancis.

8) Lelemak
Gabungan pelbagai lemak yang diproses dan menghasilkan lemak nerwarna cerah dan tanpa rasa. Lemak babi menjadi pilihan utama industry makanan kerana harganya yang murah. Lelemak digunakan sebagai ramuan dalam adunan kek dan biskut. Produk di pasaran: Jacob’s Cream Cracker~dari England, Digestive (Wheatmeal) Biscuit keluaran McVities dari Britain, Mallopuff Biscuits keluaran Griffins dari New Zealand, Bakehouse Chock-O-Chip Cookies keluaran Nabisco dari Australia, dan Bisquick Buttermilk Baking Mix keluaran Betty Crocker dari Amerika dll.

9) Perisa tambahan dan Barangan kosmetik
Bahan imulsi makanan (mono-Gliserida), Monosodium Glutamate,MSG (cth: Ajinomoto, Aji-No Takara, Ve-sin, Vedan), Alkohol (coca-cola, perisa vanilla; berjenama Bunga Raya, FIC, Slim.), penggunaan bahan tubuh manusia pada kosmetik: janin manusia (sumber kolagen), kolagen : sumber penting dalam kosmetik kononnya untuk memulihkan sel-sel tua, menjadikan kulit kelihatan muda, padahal sebahagian besar kolagen yang digunakan menjadi kolagen tidak larut dan langsung tidak memberi manfaat pada kulit kerana dicampur dengan bahan kimia lain. Produk dipasaran: Gincu bibir (Yves St Laurent, Maybelline, St Ives Collagen Elastin Dry Skin Lotion,, Alberto VO5 Hot Hair Treatment, dan suntikan kolagen.) Ekstrak uri, air ketuban (membuat krim muka, syampu dan sabun).

Sungguh menyedihkan… mungkinkah kita yang menggalakkan pengguguran haram janin apabilamenggunakan sebarang hasil kosmetik janin, ekstrak uri dan air ketuban?!!!
Nauzubillah…

10)Penggunaan Babi
Pinggan mangkuk dari tulang. (babi??) set pinggan Fine Bone China berwarna putih salji. (jenama: Noritake dan Wedgewood). Berus dari bulu babi. (berus lukisan, berus cat, berus untuk menggosok kasut dan songkok, berus gigi dll lazimnya dilabel sebagai ‘Pure Bristle’.) Barangan dari kulit babi. (untuk mengenali kulit babi, jika dilihat dari jauh Nampak seperti corak berbintik-bintik. Kalau tidak pasti, lihat dengan lebih dekat. Bintik tersebut hasil dari tiga titik kecil yang rapat. Subhanallah! Walau apa pun design warna dan bentuk yang dibuat, tiga titik pada kulit tersebut jelas kelihatan.) produk yang telah dikenalpasti: kasut wanita jenama Adidas (label dalam kasut: Upper Leather/Syntetic Lining. Textile Outsole. Rubber soakliner.Pig Skin. Model: tetsuyu-workout Fitness), getah rambut dari kulit babi.

Sunday, August 23, 2009

mencari yang halal~

Usai berbuka dan solat maghrib, aku terlihat buku yang tertulis “Mencari yang Halal”. Kecil bukunya. Buku ini dicetak sempena kempen “Mencari Yang Halal” oleh persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dengan kerjasama i4Islam.com; cetakan pertama Oct 2006.
“Sesungguhnya ajaran Islam mencakupi seluruh aspek kehidupan kita dan tidak terkecuali masalah makanan. Oleh yang demikian bagi kaum muslimin, makanan bukan sahaja untuk memenuhi kehendak fizikal, namun berkaitan rohani, iman juga ibadah.”

Aku membelek dan melihat kandungannya. Aku sangat senang membaca buku seperti ini. Aku sangat berbangga dengan kewujudan PPIM yang telah wujud sejak Jun 1997 oleh masyarakat dan individu-individu yang prihatin tentang permasalahan semua pengguna khususnya Islam. Namun, aku amat sedih kerana aku baru aku sedar aktiviti persatuan ini. (“Teruknya???!! Persatuan ini sudah lama wujud, tapi ko baru tahu apa yang persatuan ni buat??”. “Haah, dulu aku ada dengar gak kewujudan persatuan seperti ini, tapi aku tak nampak pulak ape yang diorang dah wat.huhu “) Maaf atas segala kekurangan aku..dulu, aku tak berminat nak ambil tahu semua ni. Sebab tu aku tak tahu langsung ape aktiviti persatuan ni. Waktu sekolah rendah dulu, aku tak reti “main internet”, yang aku tahu tengok tv je. Ape-ape pun, yang dari tv jela aku tengok. Baca akhbar pun tak selalu. Bukan apa, aku bukan tidak berminat, tapi dulu aku jenis yang malas menyelidik. Yang aku tahu apa yang perlu aku lakukan ialah, belajar, solat, makan, tido,menjalankan tanggungjawab sebagai muslimah, tapi ada aspek lain yang aku alpa. dan aktiviti-aktiviti sekolah yang lain walaupun dahulu aku bergelar pengawas perpusatakaan 4tahun berturut-turut sebelum menjadi pengawas sekolah. Ya, aku tersangat malu bila bicara tentang masa silamku yang tidak sedar tentang perjuangan sebenar dalam kehidupan.
Berbalik kepada buku tadi (“Mencari yang Halal”); aku nak berkongsi dan bongkar segalanya dengan sahabat sekalian tentang apa yang telah aku peroleh dari buku ni. mungkin antara kalian pernah mendengar tentang apa yang akan ku coretkan berdasarkan buku tersebut, namun ku coretkan kembali untuk ingatan bersama.

BAB 1: CARILAH PRODUK YANG HALAL, BERSIH DAN SUCI

Firman Allah SWT yang bermaksud: “wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan; kerana syautan itu adalh musuh yang terang lagi nyata bagi kamu”
(Al-Baqarah : 168)

“Sesungguhya perkara halal itu jelas dan perkara haram itu pun jelas. Di antara keduanya terdapat syubhat yang tidak diketahui oleh orang ramai. Sesiapa yang menjaga diri dari perkara syubhat, dia telah bebas(dari kecaman) untuk agamanya dan kehormatannya dan sesiapa yang terjerumus ke dalam syubhat, bererti dia telah terjerumus ke dalam perkara haram, seperti pengembala yang mengembala di sekitar kawasan larangan, maka kemungkinan besar haiwannya akan memasuki kawasan tersebut. Ingatlah! Sesungguhnya setiap penguasa(kerajaan) memiliki daerah telarang. Ingatlah! Sesungguhnya daerah terlarang milik Allah itu adalah apa sahaja yang diharamkanNya. Ingatlah! Sesungguhnya di dalam tubuh manusia itu ada segumpal daging, apabila ia baik, maka baiklah seluruh tubuhnya dan jikalau ia rosak, maka rosaklah sluruh tubuhnya, tidak lain tidak bukan itulah HATI.”
(HR Bukhari dan Muslim)

Dalam memilih makanan harian, kebanyakan antara kita lebih mengutamakan khasiat zahir makanan tersebut (seperti kandungan vitamin, protein) tanpa mengambil kira kehalalannya. Tabiat seumpama ini biasanya timbul daripada kejahilan dan sikap kurang menghiraukan ajaran Islam walaupun telah dijelaskan hukumnya.

Halal: perkara yang diharuskan dan diizinkan oleh syarak; dan perkara tersebut bebas dari bahaya. Ia dibenarkan serta tidak terlarang pengambilannya/penggunaannya dalam Islam.

Haram: perkara yang dilarang oelh syarak dengan sebenar-benar larangan. Bagi sesiapa yang melanggari apa yang telah diharamkan ini akan mendapat azab akhirat dan kemungkinan akan mendapat hukuman syarak di dunia lagi. Dalam hal makanan, antara makanan yang diharamkan dalam Al-Quran ialah babi, darah, bangkai, dan minuman yang memabukkan (cth: alkohol). Segala makanan yang mendatangkan kemudaratan adalah dilarang (diharamkan) dalam Islam. Sebarang produk yang dicemari sumber haram juga secara tidak langsung adalah juga diharamkan pengambilannya dan penggunaannya.

Makruh: Perkara yang dibenci syarak tetapi tidak berkeras dalam larangan ini. Ia adalah lebih ringan dari perkara haram. Orang yang berbuat perkara makruh tidak dikenakan hukuman seperti orang yang melakukan perkara haram. Kecuali orang yang melakukan perkara makruh secara berterusan dan tidak mempedulikan (memandang enteng) akan perkara makruh, maka dikuatiri dengan itu akan membawa pelaku makruh kepada HARAM jika memudaratkan. Oleh itu, perkara makruh hendaklah dijauhi.

Syubhat: perkara yang samar-samar (was-was) di antara halal dan haram; perkara yang disyaki menimbulkan keraguan dan bolah dipersoalkan. Yang mana, perkara tersebut bolah jadi halal dan boleh jadi haram.

Harus: perkaran yang tidak dilarang dan tidak digalakkan oleh syarak.
Dalam hal makanan pemakanan; kita tahu bahawa makanan mempunyai kesan yang kuat terhadap peribadatan kita. Untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan di akhirat, kita sebagai umat islam wajib peka terhadap penjagaan dan pengawasanmakanan kita. Tanggungjawab bersama ini merupakan amanah yang mesti ditunaikan, tidak kiralah kita sebagai pemerintah atau yang diperintah. Mudah mudahan kita semua terhindar dari azab Allah dan tidak termasuk dalam golongan yang derhaka kerana melanggar ketentuan hukum Allah SWT.

Kita semua perlu sedar, sungguhpun kadangkala hasil makanan diperbuat dari bahan yang halal, namun proses pembuatannya mungkin boleh diragukan. Contohn ya; menggunakan daging (lembu/ayam) hasil dari penyembelihan yang tidak mengikut lunas Islam, penggunaan alcohol , pinggan-mangkuk, dan cara pembersihan. Terdapat kesan sampingan binatang yang haram dimakan apabila dicampur ke dalam makanan walaupun sebagai penambah (perisa) makanan.

Tuesday, August 18, 2009

Ramadhan kembali!!!!





kumengharapkan ramadhan
kali ini penuh makna
agar dapat kulalu..
dengan sempurna
selangkah... demi selangkah...
setahun sudah pun berlalu...
masa yang pantas berlalu...
hingga tak terasa pun...
berada di bulan ramadhan..semula...
kumengharapkan ramadhan...
kali ini penuh makna...
agar dapat kulalui...
dengan sempurna...
puasa... satu amalan...
sebagai mana yang diperintah NYA...
moga dapat kulenturkan... nafsu yang selalu...
membelenggu diri... tiada henti henti...
kumengharapkan ramadhan...
kali ini... penuh makna... agar dapat kulalui...
dengan sempurna...
kumengharapkan ramadhan... kali ini... penuh makna...
tak inginku... biarkan ramadhan... berlalu saja...
tuhan pimpinlah... daku yang lemah...
mengharungi segalanya... dengan sabar...
kumengharapkan ramadhan... kali ini... penuh makna...
agar dapat kulalui... dengan sempurna...
kumengharapkan ramadhan... kali ini... penuh makna...
agar dapat kulalui... dengan sempurna...
kememohon pada tuhan...
diberikan kekuatan...
kemerayu pada tuhan...
diterima amalan...
selangkah... demi selangkah...
dengan rahmatmu oh tuhanku... kutempuh jua...


aku tak sabar akan kedatangan ramadhan kali ini..tapi..
adakah aku kesempatan untuk menyambutnya kali ini???
hmm..hanya Allah sahaja yang mengetahui~
ya Allah permudahkan urusan baik kami....

buat teman..
kumohon kemaafan atas segala kekhilafanku

Monday, August 17, 2009

Allah knows...



When you feel all alone in this world
And there's nobody to count your tears
Just remember, no matter where you are
Allah knows
Allah knows

When you carrying a monster load
And you wonder how far you can go
With every step on that road that you take
Allah knows
Allah knows

CHORUS
No matter what, inside or out
There's one thing of which there's no doubt
Allah knows
Allah knows
And whatever lies in the heavens and the earth
Every star in this whole universe
Allah knows
Allah knows

When you find that special someone
Feel your whole life has barely begun
You can walk on the moon, shout it to everyone
Allah knows
Allah knows

When you gaze with love in your eyes
Catch a glimpse of paradise
And you see your child take the first breath of life
Allah knows
Allah knows

CHORUS

When you lose someone close to your heart
See your whole world fall apart
And you try to go on but it seems so hard
Allah knows
Allah knows

You see we all have a path to choose
Through the valleys and hills we go
With the ups and the downs, never fret never frown
Allah knows
Allah knows

CHORUS (x2)


BRIDGE:
Every grain of sand,
In every desert land, He knows.
Every shade of palm,
Every closed hand, He knows.
Every sparkling tear,
On every eyelash, He knows.
Every thought I have,
And every word I share, He knows.
Allah knows

Saturday, August 15, 2009

i'm not afraid to stand alone...~

7.50pg: baru sahaja aku bersiap nak ke kelas,
tiba-tiba..1 masej masuk;
"kelas dibatalkan pada pagi ini,
namun kelas ganti petang tetap akan diadakan.."

uh?? aku tidak rasa itu adalah satu berita gembira,
kerana aku telah bersiap sedia untuk ke kelas tersebut.
aku bertekad untuk ke fakulti dan merancang untuk menyiapkan
laporan ujikaji yang perlu dihantar isnin minggu hadapan.
aku pergi ke bilik gerakan persatuan..berada di sana menyiapkan laporan,
sambil melayari internet.

10.30pg: aku pergi menemani sahabatku menjalankan tanggungjawabnya di "ketams". kemudian kami ke pusanika membeli buku..selepas itu, kami merancang untuk makan tengahari bersama, namun munusia hanya merancang..kami tidak dapat melaksaakan perancangan kami. sahabatku pulang ke rumahnya, dan aku kembali ke fakulti.

12.30: ..malang tidak berbau, aku mendapat 1 lagi masej pembatalan kelas ganti petang. aku berada sorang di bilik pematra..menyambung membuat laporan dan kadang-kadang aku rasa kesunyian.. "i'm alone~" status ym aku.
"BUZZ!!!" terkejut aku mendapat respon dari sahabat perjuanganku,...
dia bertanya, sorang je? kemudian dia memberiku pilihan untuk mendengar lagu
"Allah knows"..aku pernah dengar sebelum ni..tapi, aku kurang menghayati,
sedang keseorangan, aku mendengar lagu tersebut..aku rasa terharu.
aku suka dengar lagu tu..dan sekarang, aku dah pun update blog dan menjadikannya lagu pagi blog aku..untuk setakat ni, aku mahu berkongsi dengan sahat sekalian untuk menghayati lagu tersebut..sangat best!!! selain lagu Allah knows, sahabatku juga rekemenkan aku lagu.."i'm not afraid to stand alone"

bila dengar 2-2 lagu tu..aku jadi bersemangat kembali :-)
JADI..pesanan aku buat sahabat2..
bila kamu rasa keseorangan..boleh dengarkan lagu tu, fikran rasa dekat denganNya.
tapi..seperti biasa, kalau antara kita rasa keseorangan, banyak lagi amalan-amalan yang boleh kita buat untuk mengelakkan rasa 'sunyi' tu..
antaranya: berzikir, berselawat, membaca Quran @ terjemahannya, dll..

buat sahabat dan diriku juga, bila kita rasa keseorangan..
selagi kita berada pada syariatnya..
ingatlah kata-kata ini..
u'll never walk alone, and Allah will always by our side


Wednesday, August 5, 2009

Cabaran dan Salah Faham dalam Islam

Tika dinihari suria menjelma...
aku tersentap dengan kejadian semalam...
sudah cukup masa untukku hentikan ia!
kerana ku tahu...
Dia maha mengasihani~

ape yang terjadi semalam???
hmm...ak tahu..tu persoalan yang muncul
dibenak fikiran kalian..
namun..ia telah menjadi kenangan..
kenangan yang akan sentiasa subur dalam memoriku..
aku seorang hamba yang sangat hina..
aku sangat lemah..
namun kehadiranmu teman yang sentiasa memberi tunjuk ajar kepadaku..
menegur dan menasihatiku tika aku dalam alpa..
terima kasih teman..huhuhu


Seperti kebiasaan petang rabu..aku mengikuti diskusi rabu petang yang diadakan di fakulti tempat aku mencari gali ilmu~

CABARAN DAN SALAH FAHAM DALAM ISLAM

sedarkah kita..mengapa Islam kini dipandang serong dan hina??? sedangkan Islam itu begitu sempurna..kata orang, syumul~ tp...kenapa kini dipandang sebegitu?????
sebelum ni aku dah post article tentang Islam datang secara asing dan akan kembali kepada asing~

tahu tak kenapa jadi macam ni???? sebabnya...kita yang muslim sendiri tidak mengamalkan ajaran Islam itu sendiri (dari segala aspek)~ org yang bukan muslim lak..diorg nak knal Islam yang syumul tu macam mana??? mesti la tengok orang-orang Islam itu sendiri..kalau orang Islam sendiri menunjukkan perilaku dan cara hidup yang bukan cara Islam..diorang akan tetap fikir yang itulah Islam yang kita anuti..manela diorang berminat untuk menganut Islam kalau cara hidup lebih kurang ja! oleh itu...aku seru membe2, kawan2, saudara seIslamku..termasuk diri aku sendiri untuk SEDAR dan BERTINDAK!!! apa yang perlu dilakukan sekarang ialah..sama-sama kita pertingkatkan iman kita..mempelajari aqidah, fiqh, dan lain-lain ilmu agama dengan lebih mendalam..bukan setakat pergi dengar kuliah dan ceramah, tapi kita perlu memahami, mendalami, dan juga mempraktikkannya.
Imam al-Ghazali pernah menasihati kita bahawa “ilmu tanpa amal gila dan amal tanpa ilmu sia-sia.” Ketahuilah bahawa ilmu tidak mampu menjauhkan diri kita hari ini daripada maksiat dan tidak akan mendorong kepada taat serta tidak menjauhkan diri kita daripada azab neraka. Jika kita tidak beramal hari ini maka kita tidak akan dapat kembali untuk beramal pada hari yang telah berlalu pergi.

selain itu, kita juga boleh berdakwah kepada rakan-rakan non-muslim kita untuk menyertai ceramah @ diskusi seperti Seminar Perbandingan Agama "SPA"~ Mereka perlu didedahkan tentang Islam sebenar.. aku pernah menyertai talk bersama mualaf. ap yang mereka sedih sangat dengan orang Islam ketika dia kafir dahulu..dia langsung tidak didedahkan dengan kesyumulan sebenar Islam itu..namun alhamdulillah, dia diberi petunjuk dan hidayah Allah menjadi saudara seIslam kita..dan hasilnya sekarang dia menjadi pendakwah bebas untuk membawa ramai lagi mengetahui tentang Islam sebenar~
mengapa kita semua tidak menjadi pendakwah Islam??? kerana kita Islam atas dasar keturunan, (alhamdulillah..islam!). kita kurang menghargai nikmatNya yang paling tinggi nilainya ini~ sama-sama kita muhasabah diri, tingkatkan keimanan dan ketaqwaan pdNya. Hapuskan salah faham dalam Islam!!!! buktikan Islam, Ad-din yang sempurna ini sentiasa membawa kesejahteraan alam. renung-renungkan sahabat..dan selamat beramal~
wallahualam...

#Pray4Gaza