Let's follow me!

Lawati Kedai Qaseh Gold Online

Sunday, October 31, 2010

Wanita: Awas!!!

Renungan buat semua saudaraku, khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri.....

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat
Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.

Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,

"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,
beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang
rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka
disiksa seperti itu?

*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.

*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.
Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.




Sampai-sampaikanlah kepada saudara kita yang lain..Peringatan buat diri dan orang lain. Moga-moga Allah pelihara kita semua..

Monday, October 25, 2010

Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah~

Seorang Executive muda yang berjaya sedang memandu
disebuah perkampungan di pinggir Bandar. Ia memandu
agak laju dengan sebuah kereta Waja yang berprestasi
tinggi yang baru sahaja dibelinya.

Sambil ia memandu perlahan-lahan ia sedang memerhatikan
seorang anak kecil dicelah-celah kereta yang diletakkan ditepi
jalan, ia memperlahankan keretanya untuk melihat
sesuatu yang difikirkannya.

Seelok-elok sahaja kereta Waja tersebut melintasi
kawasan tersebut; anak kecil tidak kelihatan tetapi
seketul batu dilontarkan tepat mengena pintu disebelah
kanan kereta Waja tersebut. Apalagi Executive muda tersebut
menekan brek sekuat hatinya dan berundur ke tempat dimana
Anak kecil tadi berdiri.

Dengan marahnya dia keluar dari kereta terus
meluru ke arah Anak kecil, menarik tangan anak kecil
dan menghempasnya ke kereta yang terletak ditepi jalan
dan terus memarahi Anak kecil tadi. Kita selalu kasar... siapa kita ?

"Apa ni ? Siapa awak ? dan apa ke jadahnya awak
berada disini ? Itu kereta baru, mahal dan susah nak
baiki ? Awak tau tak ? Kenapa awak buat ini semua ?
jerit Executive tersebut..

Anak kecil itu tunduk sedih, sayu dan memohon maaf ;
"Saya meminta maaf Pakcik, Saya tak tahu apa patut
saya buat, ia merayu. Saya melontar batu kerana tak
ada orang yang berhenti disini apabila saya panggil".

Dengan linangan air mata ia menunjukkan ke satu sudut
yang tidak jauh dari situ. "Itu abang saya , ia jatuh
dari kerusi roda dari tebing di sebelah dan tak ada
orang yang dapat mengangkatnya kembali. Boleh tak
Pakcik menolong saya, ia cedera dan ia terlalu berat
untuk saya.

Dengan rasa terharu, Executive muda tersebut melepaskan
anak kecil tersebut dan terus mengangkat abangnya dan
meletakkannya kembali ke kerusi roda. Terima kasih, pakcik.
Saya doakan pakcik selamat dunia dan akhirat.

Tak dapat digambarkan dengan perkataan, Executive
muda hanya melihat dengan sayu, Anak kecil tersebut
menyorong abangnya yang cacat dan cedera pulang menuju
ke rumahnya. Anak sekecil itu boleh mendoakannya akan
kesejahteraan hidupnya.

Executive muda tersebut berjalan perlahan ke arah
kereta, WAJA kemek teruk tetapi ia membiarkan saja
tanpa dibaiki. Ia mengigatkannya bahawa kita tidak
perlu berkejar-kejar dalam kehidupan ini sehinggakan
seseorang melontar batu hanya kerana hendakkan
perhatian .

Pengajaran

Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah,
bersuka-ria tanpa kesedihan, Panas tanpa hujan tetapi
ia memberi kita kekuatan, menenangkan kita semasa
kesedihan dan menunjukkan jalan yang sebenar-benarnya.
Janganlah kita sombong dengan kelebihan yang sementara.

Wednesday, October 20, 2010

Nota Kuliah

Buat kawan-kawan Program Mekanikal dan Bahan,Tahun 3 FKAB UKM. Sape2 xsempat nak salin notes dari dr. Shahrum, boleh la check kt pics yang sempat diambil ye..








Sunday, October 17, 2010

Ujian Tuhan Buat Kita

Betapa sayang nya Allah pada kita sehingga di dalam al-Quran diselitkan dengan motivasi supaya hamba-hambaNya ini tabah dalam menghadapi segala dugaan sebelum menuju ke destinasi terakhir kita yang kekal abadi...

Kenapa AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;
"Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya
kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang
benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3
KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh
jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah
mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216
KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

KENAPA MERASA KECEWA
"janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal
kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139-
BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala
kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-Surah Al-Imran ayat 200
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr orang-orang mu'min, diri, harta mereka
dengan memberikan syurga untuk mereka... ..
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya
aku bertawakkal."
-Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!
"... ..dan janganlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
-Surah Yusuf ayat 12-


Semoga ianya menjadi melahirkan rasa keinsafan dalam diri kita….

ALLAH SANGAT SAYANG KEPADA KITA…BAGAIMANA KITA????
Adakah cukup dengan sekadar ungkapan dibibir semata-mata? Ayuh sama-sama kita buktikan dengan berusaha untuk lebih dekat kepada-Nya dan merasai kewujudan-Nya disamping beristiqomah melakukan ibadah semata-mata kerana-Nya, insyaAllah :)

Thursday, October 14, 2010

Asam garam pemanis ukhwah

Kejadian tadi sangat tidak kusangka akan berlaku..
Usai solat maghrib berjemaah bersama adikku..
di rumah keduaku; surau FKAB..
Aku menghantar Ros ke kolejnya..
Seperti biasa, malam-malam..
seringkali juga aku menghantarnya ke kolejnya
tanpa memakai helmet..

Dan seperti biasa juga, selepas waktu pejabat,
aku akan melalui canselori, lebih dekat..
daripada melalui dektar...
tak disangka-sangka,
ramai pegawai keselamatan berada di sana,
mengadakan pengawasan..
Ya Allah...macam mana ni,
macam-macam ayat dibaca dalam hati..
supaya urusan dipermudahkan..
'kuda' yang kutunggangi masih terus mendekati mereka..
pegawai yang bertugas mengarahkan aku untuk memberhentikan kapcaiku..
Adus!~ desis hati...
apa aku nak buat nie..

Muka yang slumber mengikut sahaja apa yang diarahkan pegawai tersebut..
Kad Matrik! Yang belakang ni, kenapa tak pakai topi keledar??
err...er...otak mula berfungsi..
mencari alasan untuk melepaskan diri..
ish..ish..ish...hang terok, imah!
tak baik camtu..kalau dah buat salah, akui sahaja la...
kan kawan2???
jangan ikut perangai yang teruk ni..(>_<)

tanpa disedari...
ada sesuatu perkataan yang keluar dari mulut ini..
serius, tak sedar!!! otak masih berfikir,
tetapi mulut telah menjawab persoalan pegawai tersebut..
(anda ingin tahu?? maaf, ianya rahsia)
Fuhhhhhh!
terkejut! Ape yang aku da cakap kat pegawai ni
sampai dia boleh melepaskan aku begitu sahaja?~~
Aku sangat-sangat bersyukur..
Kuasa Allah, sapa yang tahu..
Alhamdulillah...

Dia mengajukan soalan-soalan seterusnya untuk kami..
kami menjawabnya dengan baik..
Ok lah..saya lepaskan kamu.
Lain kali, pakai helmet. Kalau tak, memang dah kena saman ni!
BAIK Pak Guard! Terima Kasih!
Lain kali kami tak buat lagi..peace!~

"Kami sebenarnya wondering..
macam mana boleh terlepas??
sedangkan ia memang suatu kesalahan.
humm..namun, setiap orang perlu sedar akan hal ini..
tiada yang mustahil bagi Allah..
Kejadian tadi merupakan kejadian yang tidak disangka-sangka,
agak lawak, berbaur cuak..
bisalah...manusia biasa..
memang merasa perkara yang sama..hehehe..
tapi, berserahlah kepadaNya..
moga-moga Dia memudahkan segala urusan.."

**Pakai helmet memang kena pakai..
tapi jangan yakin bahawa helmet itu yang akan menyelamatkan kamu..
jika kamu selamat dalam sesuatu perjalanan sekalipun
bersyukurlah padaNya..
kerana hanya Dialah yang berkuasa menyelamatkan kamu..
bukan helmet@perkara lain..
"Jika Allah menghendaki kebaikan kepada seseroang,
maka Dia akan memberinya ujian" (direkodkan oleh Bukhari)


Helmet hanyalah undang-undang..
salah satu usaha atau "precaution"...
bukan untuk mengelak disaman semata-mata..
tapi juga untuk mengurangkan risiko kecederaan/kecelakaan
apabila ditakdirkan terlibat dalam sesuatu kemalangan..
namun, ia tidak pernah menjamin keselamatan anda..

Sedarlah, jika kamu lengkap dengan segala precautions sekalipun,
jika Allah berkehendak untuk kamu menghadapi sesuatu kecelakaan
(untuk menguji keimananmu),
kamu tidak pernah akan pernah terlepas..
Sesungguhnya segalanya dalam kekuasaanNya..
maka bertawakkallah kepada-Nya..
Sebelum melakukan sesuatu, yakinlah padaNya..
La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zalimeen


ps: Kisah ni memaniskan ukhwah antara saya dan ros..
kenangan tau!~ Kemanisan ukhwah tidak dapat dirasai
dengan hanya mendengar/membaca, namun ia perlu dilalui... :)
Moga Allah pelihara ukhwah ini...

#Pray4Gaza