Let's follow me!

Lawati Kedai Qaseh Gold Online

Wednesday, May 20, 2009

Gadis melampau menerima padah

Menurut majalah MANAR ISLAM, pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walau pun tinggal dibumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis
tersebut sangat menjolok mata.

Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu ada seorang tua yang dipenuhi uban menegurnya. "Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki...."
nasihat orang tua itu. Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan mengejek. "Siapalah kamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada
di syurga atau neraka?" Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua
itu gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata kata yang lebih dahsyat. "Ambil hanphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka
jahannam untukku," katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.

Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan dari si gadis manis. Sayang wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam ada yang menggelengkan kepala kebingungan. Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis
yang masih muda i tu yang tidak menghormati hukum hakam itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi. Sepuluh minit kemudian bas pun tiba perhentian.
Gadis seksi bermulut celupar tersebut di dapati tertidur di muka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri... Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadi si gadis. Sedetik kemudian dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu.
Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh
menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya. Mayatnya menjadi hitam seolah olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh si mayat.

Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu. Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Nauzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala
sesuatu. Sangat baik kita jadikan ikhtibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai muslim sejati. Jangan sekali sekali kita mempertikaikan hukum Allah dan mahupun sunnah RasulNya saw dengan
mempersendakan atau ejekan.

Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia hari ini atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam. Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetap akan terjadi bagi kita. Hanya masanya saja yang akan mene ntukan bila kita akan kembali ke alam barzakh. Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodohitu? Mereka itulah
orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan. Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang di lakar oleh majikan
anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu hingga terlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undang itu. Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang menjadikan bumi ini.
Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah swt. Taman laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini. Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk di atas jalan yan g benar dan kekuatan
agar sentiasa dapat menjaga lidah kita.

*Dipetik dari majalah Iskandariah Mesir 'MANAR ISLAM'
Subject: Manusia , Malaikat , Syaitan .....

Saturday, May 9, 2009

coretan buat insan bergelar sahabat...

_______________________________________________________________________________________


assalamualaikum..

aku terfikir untuk menulis di sini..
tentang seseorang yang bernama sahabat,
tentang seseorang yang bernama kawan,
teman, membe, dan rakan..
perkataan yang berbeza..
tp mempunyai maksud yang sama..
realitinya..
setiap orang mempunyai perspektif
yang berbeza untuk membezakannya..
pada aku..
mereka adalah sama..
iaitu orang yang hadir mewarnai kehidupan aku
mewarnai dengan pelbagai warna..
warna ceria, warna duka, warna kecewa, warna bahagia..
terlalu banyak untuk aku luahkan segala warna yang kau coretkan..
tp..xkira warna apa pun,
aku sangat2 gembira dapat mengenali kamu semua..
aku bersyukur padaNya kerana menganugerahi kamu
xkira sama ada sebagai
teman, sahabat, kawan, membe,atau rakan..
ALHAMDULILLAH, ya Allah..

Sahabat,
kamu mengajar aku erti kehidupan..
hm..ya, semestinya keluargaku
telah mengajar tentang itu,
tp aku benar2 mengenali dunia
ni bila bertemu kamu..
xkira pengalaman manis..seperti madu,
pahit seperti hempedu..
dan bermacam-macam jenis rasa kulalui denganmu..
TERIMA KASIH, sahabat..

aku masih ingat lagi...
sewaktu ak tabika..
bila pertama kali menjejakkan kaki ke bangunan kecil itu..
aku tak mengenali kamu..
seorang dari kamu, aku tak kenal..
bila hari berlalu..kita semakin mengenali..
kita semakin rapat..
betapa bahagianya hidup berteman...berkawan...
kita bermain buaian bersama..
membentuk tanah liat bersama..
aku gembira.. aku suka..
..sungguh kelakar waktu itu..
kita sama2 tak mengenali erti malu..
macam2 karenah kita..
aku sering terkenang kisah kita dahulu..
walaupun tak banyak yang ak ingati..tp,
buat kisah kita buat aku tersenyum sendiri..
rasa semacam nak mengulang kembali detik itu..
(hehehe...)
aku rindu kamu, sahabatku!!!!!!


hm..bila kita semua berpisah..
msg2 membawa diri memasuki sekolah kebangsaan,
aik???? kamu juga ada di sini???
mmg kita dijodohkan utk mnjd teman sepermainan..
persahabatan kita semakin akrab bila antara kita
ditempatkn dalam 1 kelas yg sama..
aku tersenyum..
aku gembira..temanku..sahabatku sentiasa di sisi..
aku tahu kau jua begitu..
aku menyenangimu..kamu jua begitu..
tapi..pada sudut lainnya..
ada timbul ketakpuashatian antara aku dan kamu..
biasa lah..hidup ni..
ada duri ranjaunya..
tiap2 org ade klbhn pada sudut yg berbeza..
namun..ak gembira dan bangga ada kamu sebagai teman..
di sini juga..aku kenali sahabat baru, teman baru...
aku sgt gembira..hidupku tidak sunyi darapada telatah kamu, wahai teman..
kecerian wajah ini adalah dari kamu,
bkn shj dari kasih sayang kedua ibubapaku, dan adik beradikku..
tp jua dari kamu!!!
terima kasih sahabat...
ak ingat lg..bila kamu ada mslh..kita sama2 kongsi,
kita sama2 saling berdoa dan meminta padaNya untuk mempermudahkan segalaNya..


biasalah..dimana ada pertemuan disitu ada perpisahan,
pabila selesai sudah menduduki UPSR..
kita brpisah lg..tp aku gembira..krna
kita bertemu lg di sekolah menengah..:)
namun sbahabat..
semua berbeza..
bkn spti di sklh rendah @ tadika..
kita berpecah..kita bkn 1 kls lg..
di sini kulihat dunia ini semakin besar buatku..
alhamdulillah, Ya Allah....
aku bersyukur padaMu,
kau kurniakan aku ramai sahabat..
kenalanku bertambah..
semakin bertambah warna..
pelbagai warna kehidupan kamu coretkan..
ceria..ketawa gembira...
dan ada juga yang pedihhhh!! perit tuk kutelan..
namun...antara kamu ada sahabat yg sejati..
kamulah yg sentiasa menemani aku..
ketika aku susah n senang..
namun..aku xmengharapkan semua menjadi yang terbaik untukku..
kerana aku tahu..kau mahu membuka mataku ttg realiti kehidupan..
dunia ini penuh dgn ujian dan dugaan..
yg tak terfikir dan terlintas
bahawa aku akn menghadapinya..
terima kasih sahabat..
aku akn ingat selalu kebaikanmu itu..

sahabat..
ingat lagi x?
apa yang kita lalui ketika ini???
teralu banyak pengalaman kita lalui bersama..
terlalu banyakkkk..
sukar untuk aku luahkan di sini..
kenangan kita melakonkan "Penunggu Pusaka"~
aku actor sebagai mak teh..lucu!
aku ingin ulangi kembali detik itu..
hehehehehe..(merepek la plak..sori :p)

erm..masa berlalu....dan berlalu..
kini...,
masing2 membawa haluan sendiri..
aku sedih..dimana kamu, sahabatku???
kamu sering berdiam diri..
mungkin kamu ada tanggungjawab lain
yang perlu diutamakan..:)

aku kemudiannya bekerja..
mencari pengalaman sebagai seorang "promoter"
aku kenali kamu..yang lain dr sahabatku yang lain..
namun disini juga kutemui sbht lamaku..
rakan sekerja~ dia juga sahabatku..
walaupun berbeza latar belakang..
mmg..mmg terlalu banyak perbezaan antara kita..
aku tahu..kau sukakan kebebasan..
dan kamu terlalu bebas..
aku...sedih..kerana hidupmu begitu..
benar kata ibuku..
diluar terlalu banyak anasir.."iman kena kuat...jangan mudah terpengaruh..
jaga perlakuan..ingat tanggujawab terhadapNya, jgn tinggal solat..dll~
ingat,Allah sentiasa memerhatikan kamu
"
fuhh! betapa mencabarnya dunia ni, ya Allah..
jgnlah engkau menguji dan membebani dgn bebanan yg xtermampu oleh kami..Kau permudahkan segalanya buat kami, Ya Allah..
setelah itu..
aku meneruskan pencarian ilmuku di kolej matrikulasi..
aku kenali pelbagai jenis manusia,
dari bilik, ldk, praktikum, blok asrama..dan kolej itu sendiri..
aku ada menyertai persatuan remaja islam matrikulasi (KARISMA~)..
disini..aku kenali insan yang benar2 membuatkan aku tertunduk..
aku malu padamu sahabatku..malu kerana kamu terlalu baik buatku..
kita berbeza..aku cuma insan biasa..ku xlayak utkmu...
walaupun kita tak rapat ketika itu..kita bukan shbt karib..
namun pertemuan sekali seminggu itu..
membuat diriku terisi..dengan pelbagai cerita, pengalaman dan kata-kata (ilmu)..
ku ingat lg..kata-kata ini..
Wanita Ibarat Epal..
Epal yang tak berkualiti amat senang
diperoleh karena ia berguguran di tanah.
Tapi epal yg tak mampu dibeli berada di
puncak..Susah dipetik..susah digapai..
Terkadang epal itu risau.kenapa diriku
belum dipetik?
Lantas ia merendahkan
martabatnya...menggugurkan diri
menyembah tanah..
Sedangkan ia sebenarnya telah Allah
jdkan begitu tinggi martabatnya shgga
tiada siapa berani memetiknya..
Hanya pemuda yang benar2 hebat shaja
yang mampu..
Mungkin bukan di dunia,tapi di Akhirat..

Sahabatku...jadilah wanita yang tinggi
martabatnya..jgn begitu mudah
menyerahkan segala..demi cinta dan kasih
syang yang belum mampu membahagiakan..
BIARLAH Jodoh bukan di dunia asalkan
CINTA ILAHI menanti...


terima kasih atas permata kata ini..

1tahun berlalu...
1tahun pencarian ilmuku di kolej yang penuh dengan kenangan..
kenangan...yang sukar dicoretkan kembali~ (ke dah tak ingat? hehe)
kini..aku telah berada di menara gading~
sebuah universiti yang menjadi kebanggaan negara kita.. [ceh! peace! =)]
salah 1 lubuk ilmu yang selama ini menjadi impian sewaktu kita bersekolah dahulu..
alhamdulillah, aku bersyukur padaNya..memakbulkan doa kita...
aku bersyukur padaNya..
aku tidak sangka..aku telah berjaya menjejakkn kaki di sini..
kenapa aku memilih universiti ini sebagai lokasi pencarian ilmu???
aku pun tak tahu..namun gerak hati yang mengatakan 'ya' untuk tempat ini..
benar-benar menguji kekuatan mindaku..menguji fizikalku..
dan..aku mula sedar..bila aku terjumpa kamu,
shbtku..insan yang baru kukenal di matrikulasi dahulu~
dunia ini memang kecil..
kemana-mana ku dicampakkan..
di situ jua kamu berada.. :)
di lubuk ilmu ini..
kuberkenalan dengan ramai teman..kawan..
sudah pelbagai agenda kita lakukan bersama..
dari sekecil-kecil tugas...
sehingga sebesar-besarnya (xla besar mane pun! ngeee~)
masa kian berlalu..walaupun kita baru setahun di sini..
banyak juga perubahan yang berlaku antara kita..
kita tak seperti semesra dulu..
tangjungjawab kita semakin bertambah setiap masa..
aku fahami kamu..aku harap kamu juga memahamiku..

sahabat..
kamu tahu, aku telah memilih 1 jalan..
jalan yang menyedarkan siapa aku di sini..di dunia ini..
sebelum ini aku sedikit alpa tentang ini...
aku memandang enteng.. (atau mungkin aku xbersedia???)
namun sahabat..kini aku telah bersedia..
merungkai segala ketakbersediaanku untuk berubah..
untuk mengubah sedikit imejku..
kutahu..kamu tahu tentang itu..
kamu sedar..penampilanku bukan lagi seperti dulu.. (dulu agak "otai")
aku tahu kamu rasa aku telah berubah..
dan tidak mahu bersahabat dgnmu????
atau mungkin kau fikirku begitu..
tidak sahabat, kamu tetap sahabatku..
dan aku juga masih sahabatmu..
kau tahu, "bila sekali kukenal kamu,kamu sahabatku...
jika kamu bersikap dingin terhadapku..kamu tetap sahabatku.
dan BILA AKU BERSAHABAT..SELAMANYA DIA SAHABATKU"
aku harapkan kita tetap bersahabat..kekal bersahabat..
sampai bila-bila..insyaAllah...
_______________________________________________________________________________________

aku amat menghargaimu, sahabatku..
bila kususah, kamu menolongku..
bila kamu susah, aku berusaha menjadi yang terbaik untukmu..
walaupun aku mempunyai ramai kenalan..
tetapi, aku akui..aku tak ramai sahabat karib..
"KARIB"~ yang 'close' di mana aku, di situ kamu..
(yang selalu orang kata SAHABAT SEJATI~)
tahla..aku sebenarnya tidak mahu membezakan antara kamu...
kerana..kamu yang mengisi ruang diariku..
ruang diariku yang kosong..kamulah yang coretkan segalanya..
tiada kamu..tiada coretan oleh insan bergelar sahabat..
bagaimanapun..sebenarnya, setiap kamu memang berbeza...
berbeza sikap dan cara..berbeza pandangan dan pemikiran..
xpe, xmengapa..perbezaan itu membuatkan otakku berfungsi...

ya..benar! aku suka berkawan..
aku syg kawan2ku..teman2ku..semuanya..
tak kira..walaupun dahulunya dia seorang pemonteng kelas~
walaupun kini dia xberada denganku...
dalam pencarian ilmu di menara impian..
walau kamu bekerja mencari rezeki..
tak mengapa, sahabatku..
aku tak kisah semua itu, sahabatku..
asalkan kamu berada di landasan yang benar..
asalkan kamu ingat akan tanggungjawabmu terhadapNya..
asalkan rezeki yang kamu cari itu..
rezeki yang halal..
asalkan kamu sentiasa mentauhidkanNya..
asalkan apa yang kamu lakukan itu jelas tiada salahnya disisi syariat Islam..
__________________________________________________________________________________________

sahabat...
sama2lah kita...

Hiasi interface wajah dgn menundukkan pandangan,
Jaga monitor pancaindera dgn perkakasan keimanan,
Defrage ketulan hati dgn asuhan Al-Quran dan zikrullah,
Scandisk amalan dgn uswatun hasanah,
Clean up partition dosa-dosa lama dgn taqarrub pdNYA..
Scan virus hasutan iblis laknatullah dgn
benteng iman dan keyakinan pdNYA,
Refreshla kecintaan hakiki pdNYA dgn segera dan
selalu memohon keampunan NASUHA,
Copy, Cut dan Paste akhlak mulia sahabat beriman.
Restart la kehidupan sementara yg
seakan-akan temporary internet files
yang sebelumnya dibelenggu cookies kejahatan dan noda
clear history lama dalam recycle bin dunia..
ayuh.. restartla atau ctrl + alt + delete
segala kegelapan jalan yang dilalui..
gantikan dgn sinar baru dgn restart dan
letakkan password admin IMAN sebagai benteng menghalang syaitan,
iblis dan nafsu yang bertopengkan kelembutan seorang user..
SEGERALAH..sebelum hayat hidup kita
di SHUTDOWN oleh Allah TANPA AMARAN


kudoa kamu berjaya dan berbahagia didunia dan diakhirat..
kuberdoa hidup kita dirahmati dan diberkatiNya..

jika aku pergi...
kutakperlukan tangismu...
ku takperlukan ratapmu..
ku hanya harapkan..
doamu untukku...
kamu teruskan perjuangan ini..

aku memohon maaf atas segala salahku..
segala silap kata, dan perlakuanku
yang membuatkan kamu tidak senang denganku,
ketahuilah..aku gembira ada kamu..
terima kasih atas segalanya..
halalkan makan minumku..
terima kasih atas segala tunjuk ajar kamu..
segala ilmu yang dikongsikan bersama..
dan segala masa yang kita habiskan bersama~

salam ukhwah..salam dakwah,
salam perjuangan buat insan bergelar sahabat..

wallahualam~

Friday, May 8, 2009

bicara 3 makhluk Allah...



Manusia: "Eh dah subuh dah?"
Malaikat: "Bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu.."
Syaitan: "Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ni...awal lagi...zzzzzzzz"

Manusia: "Nak makan, laparlah"
Malaikat: "Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah... "
Syaitan: "Ahh, tak payahla... dah lapar ini!! Mmm..sedapnyaaaa"

Manusia: "Hari ni nak pakai apa ye?"
Malaikat: "Wahai anak Adam, pakailah pakaian yg menutup aurat"
Syaitan: "Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!"

Manusia: "Alamak, dah lewat!"
Malaikat: "Bersegeralah wahai manusia, nanti terlewat ke pejabat.."
Syaitan: "Ahhh awal lagi..mmm..aaahh? Suruh si X, punchkanlah"

Manusia: "Azan sudah kedengaran.. ."
Malaikat: "Wahai anak Adam, segeralah menunaikan kewajipan"
Syaitan: "Baru pukul berapa..rilexlah. .awal lagi nieii"

Manusia: "Eh, eh... tak boleh tengok ni, berdosa..."
Malaikat: "Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui!"
Syaitan: "Perggghh.. best tu...rugi ooo kalau tak tengok nie.."

Manusia: "Saudaraku sedang melakukan dosa"
Malaikat: "Wahai anak Adam, cegahlah ia.."
Syaitan: "Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh"

Manusia: "Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain".
Malaikat: "Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu.."
Syaitan: "Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2..pandai2lah"

Manusia: "Aku telah berdosa.."
Malaikat: "Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun... "
Syaitan: "Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali.rugila. ..(kalau sempatla ha ha)"

Manusia: "Kalau pergi disko, mesti seronok!"
Malaikat: "Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu .."
Syaitan: "Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh"

Manusia: "Uuhhh letihnya arini..tak solat lagi nieee"
Malaikat: "Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu tiang agama"
Syaitan: "Hey anak Adam, ikutilah aku, kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan di akhirat (jangan mimpilah) untukmu..."

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan:
Manusia: "Patutke aku biarkan e-mail ini dalam mailbox aku?"
Malaikat: "Ingatkan kawan yang anda kenal. Forward e-mail ini"
Syaitan: "Tak payahlah sebuk2"

wahai muslimah...




Wajahmu
yang ayu menawan
kenapa
dipalitkan topeng berandam
hingga hilang seri asli
menjadi tontonan asyik
mata yang tiada hak
tidakkah kau bimbang
ia kan mencair
mengalir dan menitis
pedih
kerana panasnya api
siksa untuk keegoan.
Mahkotamu
yang panjang mengurai
kenapa
dibiarkan lepas bebas
ditiup angin nafsu
tidakkah kau takut
ia disentak
dengan sisir panas
dari bara jahannam
hingga menggelegak ubun-ubun
balasan untuk keangkuhan
Suaramu
halus nan gemersik
kenapa
lunak berhias
merdu merintih
melirik senyum manja
menggoncang iman tipis
tidakkah kau gentar
gelegak cairan timah
melalui lorong
merencup kerongkongmu
natijah untuk keengganan
Tubuhmu
yang indah terbentuk
kenapa
dibiarkan terdedah
benang-benang pintal
yang singkat
jarang
dan ketat
(apakah tidak cukup ladang kapas)
lenggok beralun membuang langkah
memancing jiwa-jiwa kontang
tidakkah kau gusar
ia hangus hancur
dijilat lahar murka
hadiah untuk keingkaran
Muslimah
tidak cukup
hanya taqwa pakaian batin
perlukan
hijab pakaian zahir
kerana Islam
bukan isi
atau bukan kulit sahaja
tetapi syumul
untukmu
dan untuk semua...

Tuesday, May 5, 2009

hati ohh hati..


Istimewa untuk hati yang sedang bersedih, jiwa yang sedang berduka, minda yang sedang berkecamuk, inilah petua terbaik buat mengubat resah dan gundah;


  • Amalkan tasbih, tahmid dan takbir - Inilah petua yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada anaknya Siti Fatimah

  • Berdoa - Mohonlah kepadaNya. Ingatlah, doa itu senjata bagi orang mukmin.

  • Sibukan diri dengan sesuatu - perbanyakan membaca al-Quran & pelbagai bahan bacaan, terlibat- Lakukan aktiviti yang boleh melupakan segala kekusutan seperti dengan aktiviti usrah, kemasyarakatan dan sebagainya.

  • Luahkan perasaan anda - Bermacam cara boleh digunakan untuk meluahkan perasaan. Carilah seseorang yang paling anda percaya (sebaiknya yang ada pertalian darah atau orang yang arif dalam agama), menulis diari atau catatan harian, menulis blog dan sebagainya
  • Senyum - Apabila berada dalam tekanan, cubalah untuk senyum. Senyumlah dihadapan cermin dan lihatlah diri anda yang sedang tersenyum. Ia mampu menenangkan fikiran dan hati :)






#Pray4Gaza