Let's follow me!

Lawati Kedai Qaseh Gold Online

Monday, January 31, 2011

Krisis darurat di MESIR

Kalau anda bukan duduk di bawah batu, pasti ada terdengar berita mengenai revolusi rakyat Mesir menentang kerajaan pimpinan Hosni Mubarak. Ketahuilah bahawa keadaan di sana adalah lebih teruk daripada jangkaan anda. Kalau anda baca akhbar harian dan tengok tv mainstream anda tak tahu apa yang berlaku secara terperinci. Asyik2 isu fasha sandha yang tak habis-habis lagi. PM kita pula sibuk dengan DUN Tenang dan spam email rakyat dengan ucapan CNY.

Kalau anda membaca post ini, harap boleh sebarkan di facebook, twitter, blog, tumblr masing2. Kalau boleh biar satu Malaysia tahu sebab ianya sangat penting. Ini melibatkan keselamatan, maruah, nyawa dan masa depan lebih 6000 pelajar Malaysia di sana. Kita harap dengan tersebarnya maklumat pihak kerajaan dapat melakukan tindakan yang sewajarnya.

edit: angka sebenar jumlah pelajar Malaysia di sana tidak diketahui, tapi ada sumber memaklumkan terdapat 11,000 rakyat Malaysia tinggal di seluruh Mesir.
edit 2 : beberapa rujukan telah ditambah.
Ringkasan : Rusuhan dan darurat di Mesir adalah berpunca daripada revolusi rakyat menentang kerajaan pimpinan Hosni Mubarak. Revolusi ini diinspirasikan daripada revolusi tunisia baru-baru ini dan dijangka banyak negara timur tengah akan turut menurut jejak langkah rakyat Tunisia dan Mesir untuk ber-demo.
Hosni Mubarak ialah diktator yang memerintah Mesir selama 30 tahun, dan mungkin anda tidak tahu Hosni Mubarak adalah pemerintah kejam, perampas harta rakyat dan juga sekutu US dan juga menyokong Israel. Media Malaysia kurang melaporkan berita mengenai ini dan ramai yang tidak tahu, ingat Mesir…bunyi Arab tu semua aman…semua baik-baik ke? Dah jadi riot baru kecoh satu dunia.
1. Huru-hara dan rusuhan di hampir semua tempat di Mesir

Rusuhan berlaku merata-rata tempat, orang awam bertempur dengan polis dan tentera…ramai terkorban, ramai cedera parah. Orang yang tak bersalah pun boleh jadi mangsa tanpa sedar.
2. Internet, Komunikasi Telefon Bimbit disekat
Dah beberapa hari sejak kerajaan Mesir menyekat Internet dan komunikasi telefon bimbit serta servis blackberry. Menyukarkan orang ramai untuk berhubung.
Ramai ibu bapa di Malaysia risau keadaan anak mereka di Mesir yang gagal dihubungi dan tidak tahu keadaan terkini isu di sana.
3. 5000 banduan terlepas dari penjara
Antara kes “prison break” terbesar setakat ini…5000 banduan telah terlepas dari penjara. 5000 tu jumlah yang sangat ramai, dan agak-agak apa banduan yang dah lama kena penjara akan buat bila dah terlepas? Dengar2 banduan pula spesies ganas2 yang terlepas.
Tak mungkin mereka insaf…yang pasti keganasan meningkat dan ramai menghadapi ancaman teruk.
sumber: http://goo.gl/KDkfI
4. Pelajar Malaysia dirogol, dirompak
Dengar berita ada pelajar Malaysia di Mesir yang telah menjadi mangsa rogol dan rompak. Rumah yang didiami mereka dicerobohi dan mereka tinggal dalam ketakutan.
Ini bukan perkara main-main kerana melibatkan maruah dan nyawa rakyat kita sendiri. Minta pihak kerajaan Malaysia memandang serius perkara ini, sebab kalau ikutkan coverage di akhbar dan tv sekarang memang langsung tak dipandang serius.
edit : Berikutan ada menyangkal point ini…ada baiknya anda lihat blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita dan mungkin rujuk entri ini juga
http://goo.gl/iE5Y4 dan juga http://goo.gl/aU1uI
5. Darurat, krisis tempat tinggal dan makanan
Tahu tak apa masalah besar bila darurat berlaku? Ramai akan menghadapi masalah tempat tinggal sebab macam dinyatakan di atas, kena ceroboh, kena bakar dll. Nak makan pun susah, kedai mana yang berani buka time kecoh-kecoh macam nie.
Lagi parah bila ada kemalangan, luka-luka dan terkena penyakit. Silap-silap dari sakit ringan-ringan boleh maut sebab tak dapat rawatan sebetulnya.
6. Airport, Balai Polis, Kereta diserang, dibakar

Lapangan terbang diceroboh dan di serang, dan segala urusan penerbangan banyak yang terpaksa di batalkan atas sebab keselamatan. Yang selamat hanya mereka yang ada pesawat peribadi.
Balai-balai polis dan kereta serta kenderaan di jalanraya banyak yang dibakar oleh perusuh. Terdapat juga insiden pihak tentera melanggar perusuh dengan kereta.

7. Bloggers seluruh Malaysia, take note!
Sebarkan maklumat berikut; dan minta kerajaan Malaysia memberi priority sebaik mungkin untuk isu ini. Kita memohon supaya kerajaan Malaysia memandang serius hal ini. Bukan sahaja di Mansoura, malah di seluruh Mesir keselamatan rakyat kita terancam. Segala update berkenaan keadaan di sana boleh dibaca melalui blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita.
Jika ada cadangan di luar sana untuk membantu kami mendapatkan perhatian kerajaan Malaysia, sila hubungi Nurul Nadia Binti Md Zin di 017-3193923
Atau melalui:
Facebook: Nuvul Nadiva Dizavch
Twitter: DyyaDizarch
Blog: Nadia-ism
YM: nadia_mdzin2001@yahoo.com
Please let all Malaysians know about this. I will do the same but I need your help too especially to all the bloggers out there. May Allah save our citizens there.
- Nadia

8. Sebar-sebarkan berita mengenai ini
Mintak tolong sebar berita ini di facebook, twitter, yahoo messenger, email dll. Nak copy paste tak bagi kredit pun tak kisah kali ini, yang penting kita nak maklumat ini tersebar.
9. Bacaan berguna
Bagi yang tak tahu menahu mengenai isu ini boleh baca beberapa link berikut:
1. Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita
2. Facebook Pages – Selamatkan Pelajar kita di Egypt
3. What’s happening in Egypt
4. Ariffshah : Krisis Mesir Nasib Pelajar Kita
5. Obefiend – revolusi piramid bukan MLM Mesir

Sudah-sudah baca gosip artis Fasha Sandha dll, lupakan mereka seketika untuk memandang serius isu ini

SUMBER: http://jomphp.com/serius-krisis-sebenar-darurat-di-mesir-sebarkan-kepada-semua.html

Tuesday, January 25, 2011

Siapa sangka

Salam...

Siapa sangka, ketika mencari rezeki dengan niat untuk membantu keluarga kejadian malang telah berlaku. Itulah nasib saudara Muhamad Hairuman bin Miskon. Aku terpanggil untuk republish ataupun share dengan rakan-rakan mengenai ini kerana aku terasa dekat dengan hal ini..aku berasa sangat sedih dengan keadaan dan situasi yang dialaminya.

Ketika Hairuman sedang memungut kelapa sawit, tiang elektrik berkuasa tinggi telah jatuh menimpa dirinya dan membuatkannya terkena kejutan elektrik. 50% badannya melecur teruk. Malang sememangnya tidak berbau kan.. Mintak simpang kepada pemotong buah kelapa sawit yang lain..

Bukti adalah seperti gambar di atas. Banyak lagi gambar sebenarnya, tapi tak sanggup nak letak. Cukuplah sekeping gambar yang boleh ceritakan penderitaan sebenar mangsa.

Bawah ni artikel yang den copy paste dari blog ni: TERATAK KASIH .Semoga korang tak ragu-ragu dengan kisah saudara Hairuman ni..

hampir keseluruhan tubuh badannya melecur dan amat mustahil untuknya menjalani kehidupan seharian buat masa terdekat ini. jadi, beliau memerlukan bantuan kalian... ya... bantuan kewangan bagi meringankan bebanan untuk menampung kos perbelanjaan perubatan serta keluarganya..


mengapa?

Hairuman merupakan anak ke-4 daripada 6 beradik yang mana dua orang daripada kakanya adalah OKU dan mereka semua adalah anak yatim piatu. kedua ibubapa Hairuman telah meninggal dunia sejak beliau berusia 5 tahun lagi. kakaknya membantu suaminya menjual buah manakala Hairuman pula bekerja keras dengan bekerja di kilang serta menjadi pemungut kelapa sawit. ketekunannya bekerja amatlah dikagumi... tapi,

malang tidak berbau...

ketika Hairuman sedang memungut kelapa sawit, tiang elektrik berkuasa tinggi telah jatuh menimpa dirinya dan membuatkannya terkena kejutan elektrik. 50% badannya melecur teruk. bukti juga ada di ABU NUHA CORNER jika korang rasa ragu-ragu dengan perkara ini...

Mohon jasa baik pembaca sekelian, bantulah saudara Hairuman meringankan beban yang ditanggung. Hulurkan bantuan kewangan walau cuma RM1 kepada tabung bantuan untuk kos rawatan saudara Hairuman ini. Semoga Allah membalas jasa baik anda semua...

Kakak Hairuman -Maryuni Bt Miskon
No telefon: 0183807867

No Akaun :
162030632448 Maybank (sedang dikemaskini)
12570000203529 CIMB

Alamat:
No 28 jln desa mawar 2/11,seksyen 2,tmn desa mawar 45500 tanjong karang,selangor

Semoga saudara Hairuman tabah dan sabar dengan ujian-Nya. Sama-samalah kita mendoakan agar beliau diberi kesembuhan (jika itu yang terbaik). InsyaAllah...

Monday, January 24, 2011

Kekuatan kumohon pada Ilahi


Seringkali ku diuji..
aku tak mampu menghadapi...
aku tak kuat untuk bersendiri..

namun bahagianya rasa hati..
terasa dekat dengan Ilahi..
hakikatnya Dia sahajalah yang memahami..
rasa kecewa di dalam diri..

Ujian benar-benar membuatkan aku lebih menjadi...
menjadi hamba yang tahu mensyukuri..
menjadi hamba yang sentiasa mempelajari..
mengenali..
pelbagai jenis ragam dan gerak geri..
makhluk, manusia dan orang di sisi..

Pesan pada diri..
Hanya Tuhan yang Maha Mengetahui..
Biar orang hanya tahu menyakiti..
biar orang terus membenci dan mencaci..
terimalah walau tidak mampu menghadapi..
tangis dan rintihlah pada Ilahi..
Dia yang maha menyayangi..
Rapatkanlah diri..
Pada Dia yang Maha Memberi..

Pesan pada diri..
Berlapang dadalah dalam hati..
jauhkan sikap dendam dan benci..
jangan diikut syaitan dan nafsi..
jauhkan tindakan luar kawalan diri..
menjaga lagak, perlakuan dan emosi..
moga Tuhan sentiasa memberkati..
dan Moga Tuhan kuatkan diri..

Rindu saat itu...

Aku rindu saat itu...
tika engkau selalu bersamaku..
saat ketika kita ketawa dan menangis bersama..
saat ketika aku sibuk dan lapang..
saat ketika aku sakit dan sihat..

aku rindu saat itu...
tika engkau selalu bersamaku..
melalui saat sukar dan senang..
saat ketika aku berduka..
saat ketika engkau kecewa..

kenapa aku rindu saat itu..?? kenapa??
aku sedar engkau semakin jauh dariku..
engkau bukan lagi seperti dulu..
aku semakin merasai akan kehilanganmu..
kau semakin jauh...jauh...jauhhh..
apa yang mampu aku lakukan selain doa?
apa yang mampu aku lakukan selain memberi sms tanda ingatan...?
apa yang mampu aku lakukan selain mengajakmu kembali..??

Mahu aku meninggalkan jalan ini untuk kita kembali bersama??
ya! Boleh! tapi aku tak mahu..Aku tidak mampu..
melalui kehidupan penuh ranjau dan cabaran..
kurela diuji dengan apa yang berlaku..
diuji dengan segalanya
walau hakikatnya aku terpaksa..
siapa mahu bersusah-susah?
siapa tak mahu bersenang lenang..?
tak perlu mencari susah dan masalah..
cukuplah jika hidup kita senang..
ya, bukankah Allah Maha Pemurah dan Penyayang???

Nampak kental dan ampuh zahirnya..
batinnya 'sayoq' dan rapuh..
aku jua ada hati dan perasaan..
yang mungkin engkau tidak perasan..
hatiku sering mahu dijaga dan dibelai..
perasaanku ingin saja rasa bahagia..

jika kau mengerti aku..
jika kau fahami aku..
aku rindu saat itu..
bersahabat kerana Allah..
susah senang ditempuh bersama..
terlalu banyak memori dan kenangan..
namun, aku bukan mahukan itu!
aku mahukan kamu, sahabatku!

Sahabat yang sentiasa bersama..
memberi semangat dan sokongan..
memberi komen membina motivasiku..
belajar, menangis, makan minum, tidur bersama..
ketawa, berjalan-jalan, berkongsi cerita..
meeting, perjumpaan, gerak kerja bersama..
melalui perit jerih bersama..
tidakkah engkau rindukan saat itu???

Benarkah itu bukan yang kau mahu?
ayuh kita fikir bersama..
apakah sebab jadi begini..
adakah ia satu alasan yang direka?
adakah ia kerana aku?
jika ia benar-benar salahku..
maafkan aku..

Kau tahu sahabat..
aku sedih dan kecewa atas apa yang sedang berlaku..
aku merintih dan menangis seorang diri..
namun kupercaya dan yakin..
Allah sentiasa bersama..
dalam hatiku, aku impikan saat itu untuk kembali..
aku rindu saat itu..

Adakah kesibukan yang sementara ini
mahu dijadikan asbab akan kejauhan kau dan aku?
sedang dahulu kita langsung tidak begitu..

ketahuilah..
aku benar-benar rindu saat itu..

Saturday, January 22, 2011

Jika hari ini...

Jika hari ini
Allah mengurniakan aku kekuatan dan semangat..
tidak mustahil untuk aku lemah pada esok hari...

Jika hari ini
Allah membuatkan aku termotivasi dan terkesan oleh dakwah makhlukNya...
tidak mustahil esok aku langsung tidak terkesan dengan nasihat mereka...

Jika hari ini
Allah mengurniakanku seorang sahabat..
tidak mutahil aku akan kehilangannya untuk hari esoknya..

Jika hari ini
kehadiranku disenangi orang lain..
tak mustahil esok orang lain kesemuanya langsung tidak menginginkan kehadiranku..

Jika hari ini
seseorang itu mahu melarikan diri dari jalan perjuangannya...
tidak mustahil Allah akan beri hidayah kembali padanya..

Jika hari ini
Allah memberi hidayah kepada hambanya..
Esok, tidak mustahil untuk hidayah itu ditarik kembali..

Jika hari ini
Seorang ini beragama Islam..
tidak mustahil dia murtad pada keesokan harinya (nauzubillah)..

Jika hari ini
aku mampu menulis..
tidak mustahil esok aku tiada kudrat dan idea untuk berbuat demikian..

Jika hari ini
Allah beri peluang untuk aku bernafas...
tidak mustahil esok aku tiada lagi merasai peluang ini..

Ketahuilah, IMPOSSIBLE IS NOTHING!!
Jika hari ini begini, TIDAK MUSTAHIL esok begitu..

Ayuh pesan pada diri
agar syukur pada Ilahi..
Syukur atas segala nikmat yang diberi hari ini..
nikmat islam, iman dan peluang mendekatkan Dia dengan diri..
menemui jalan perjuangan yang bukan senang untuk ditemui..
walau ia datang tanpa diri sedari..
Mohon agar hidayah dan nikmat ini tidak ambil kembali..

Pesan pada diri..
Manfaatkan segala peluang yang diberi..
selagi ia masih di sini..
sebelum ia ditarik kembali...

Pesan pada diri..
Jalan-jalan menuju syurga itu
bukan dihampari dengan permaidani merah dan berseri-seri..
jika tidak, pasti ramailah yang akan melalui...
Hakikatnya ia adalah jalan yang penuh dengan duri-duri..
yang tajam dan keimanan sering sahaja diuji..
kerana itu, ia boleh dibilang berapa ramai yang sanggup melalui..
dan bertahan sehingga keakhirnya, sehingga kehari ini..

Adakah kita orang-orang yang masih bertahan untuk memperjuangkannya?
atau kita salah seorang yang telah penat lelah dan terus berputus asa??

Sunday, January 16, 2011

Apabila Tuhan tak ditakuti...

Tajuk Nasyid : Bila Tuhan Tak Ditakuti
Artis : Mawaddah
Album : Terima Kasih Tuhan

Bila Tuhan tak ditakuti macam – macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana – sini
Ada manusia puja alam sebagai Tuhan
Mabuk dengan gelombang laut yang menggulung
Digambarkan dengan kata sastra mempesona
Mereka tenggelam dalam gelombang sastranya
Dia leka sendiri dengan buah penanya


Bagai orang tenggelam dalam lautan menggulung
Tidak tahu tujuan kemana mahu pergi

Bila Tuhan tak ditakuti macam – macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana – sini
Ada manusia puja alam sebagai Tuhan
Mabuk dengan gelombang laut yang menggulung
Digambarkan dengan kata sastra mempesona
Mereka tenggelam dalam gelombang sastranya
Dia leka sendiri dengan buah penanya
Bagai orang tenggelam dalam lautan menggulung
Tidak tahu tujuan kemana mahu pergi
Ada juga yang sibuk bercakap dengan emosinya sekali
Mengelilingi seluruh negri kadang – kadang berbohong sesuka hati
Berkata tidak menghotam mengecam orang tak usah dikira>
Sudah jadi makan minumnya, sudah jadi makan minumnya


Bila Tuhan tak ditakuti macam – macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana – sini
Ada golongan sibuk dengan kesalahan orang
Seolah – oleh mereka wira agama
Dengan hendak membersihkan agama dari noda
Dan sebenarnya berlaku di depan manusia..
bukan hidupnya sendiri..
Bila Tuhan tak ditakuti macam – macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana – sini
Mereka lupa diri sendiri
Mereka sendiri buat dosa
Membeli kereta dan rumah terlibat dengan riba
Anak – anak dan juga isteri terdedah aurat setiap hari
Berbualan setiap hari tentang kenaikan gaji dan juga pangkat
Hidup sendiri nafsi – nafsi kecuali ada urusan resmi
Yang ada kaitan dengan gaji, yang ada kaitan dengan gaji


Bila Tuhan tak ditakuti macam – macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana – sini
Wahailah amat ketara sekali
Mereka lupa semua itu adalah kesesatan dalam beragama
Kesesatan dalam beragama
Yang punya kuasa berbangga dengan kuasanya
Menggertak manusia setiap hari
Akta – akta dibuat untuk selamatkan diri mereka
Membantu orang bukan deria hatinya sendiri
Jasa – saja disebut berulang – ulang kali
Jasa – saj disebut berulang – ulang kali
Menceritakan jasa-jasa kepada manusia
Maka hilanglah pahalanya menipu diri tak disedari
Menipu diri tak disedari


Bila Tuhan tak ditakuti macam – macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana – sini
Tak kurang juga ada di kalangan manusia
Setiap hari memikirkan hendak menghiburkan manusia
Berbagai cara dan gaya dipertunjukkan
Rupanya jiwa mereka sendiri tak terhibur jiwa mereka derita
Tak kurang juga membunuh diri

Bila Tuhan tak ditakuti macam – macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan halal hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana – sini, di sana – sini, di sana – sini
Frasa yang diboldkan adalah untuk muhasabah bersama.Adakah kita dalam bait-bait lagu ini? ayuh muhasabah diri..

Emosi dan Sabar

Terkejut dengan sebaran flyers yang mengandungi unsur 'fitnah' terhadap aku dan 2orang sahabatku yang lain, yang bertebaran beberapa hari lalu. tetapi, anything is possible. Dunia ini memang penuh dengan pelbagai jenis emosi dan situasi, seperti yang telah aku pelajari dalam Pengurusan Emosi sewaktu aku Tahun 2..

Rakan-rakan, ada yang memberi kata semangat untuk bersabar dan kuatkan diri. Mereka sangat mengambil berat akan perasaan aku.. Terima kasih. ya, sungguh. Jika seseorang terlalu beremosi, percaya @ tidak, dia mungkin akan melakukan sesuatu terhadap flyers yang bertebaran..mungkin dia akan mencaci dan menghina pelaku. Jangan dibenci pelaku itu, namun bencilah terhadap perbuatannya..kerana pelaku sudah semestinya manusia. manusia tak pernah lepas daripada melakukan dosa. Aku doakan agar pelaku sedar akan apa yang dilakukannya dan bertaubat.
Aku merasakan agak risau apabila diberitahu mengenai flyers, kerana apakah yang diperkatakan keatas aku? Apabila diberitahu dan melihat sendiri flyer tersebut, dengan rasa penuh rendah diri, aku hanya tersenyum... Kenapa? kerana lucu dengan apa yang pelaku lakukan. Astaghfirullahala'dzim...(3x) Memang agak melampau, tetapi alhamdulillah. Apa yang boleh dikatakan adalah, aku tak perlu lakukan apa-apa, kerana rakan-rakan dan orang sekelilingku lebih mengenaliku. Mengapa perlu aku concern tentang flyer tersebut?

Apabila bertembung dengan situasi begini, yang tidak disangka.. Pesan pada diri untuk Be Rasional, jangan bertindak "kurang pandai" untuk mncaci dan menjawab.. Sesungguhnya segala pujian itu hanyalah untuk Allah..siapalah aku yang hanya seorang hamba yang hina untuk menjawab atau menghentam kembali tohmahan/fitnah tersebut?
Jadi kat sini aku kongsikan satu kisah,

Bersabar apabila dicaci

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa satu ketika seorang lelaki sedang mencaci Abu Bakar r.a sedangkan Nabi s.a.w sedang duduk di hadapannya. Orang itu terus mencacinya sedangkan Abu Bakar r.a dan Nabi s.a.w terus bersabar mendengarnya. Lantas Nabi s.a.w tersenyum. Apabila orang itu mencacinya dengan keterlaluan, lantas Abu Bakar r.a menjawab akan caciannya. Mendengarkan akan jawaban itu, Nabi s.a.w begitu marah, bangun, lalu meninggalkannya.

Abu Bakar r.a menyusul Nabi s.a.w dibelakangnya dan berkata: Ya Rasulullah s.a.w, apabila orang itu terus mencaciku engkau masih tetap duduk dan apabila aku menjawabnya, tuan nampaknya marah dan bangun?

Nabi s.a.w menjawab: Semasa kamu diam dan bersabar mendengarnya, seorang malaikat bersama denganmu yang mana sedang menjawab caci maki orang itu bagi pihakmu, tetapi apabila kamu menjawabnya semula, malaikat itu meninggalkanmu, dan syaitan telah datang di antara kamu, dan aku tidak mahu duduk bersama dengan syaitan; oleh kerana itu aku meninggalkan kamu.
(Hadis Riwayat Ahmad)

Sebagai umat Islam kita telah diajar oleh Rasulullah saw supaya sentiasa bersabar dan menahan kemarahan kerana dengan tidak bersabar dan marah membuka ruang kepada syaitan untuk menghasut kita. Berdasarkan hadis di atas jelas menceritakan bagaimana malaikat membalas setiap cacian orang terhadap kita. Namun apabila kita membalas cacian tersebut maka syaitan telah mengambil alih dalam usaha untuk menghasut dan memburukkan lagi keadaan.

sumber: http://hadis.cikedis.com/

Apabila kita du uji dengan cacian dan tohmahan, kita kadang kala "cepat panas", dan mahu membalas/menjawabnya..Mungkin apabila kita rasakan begitu, eloklah sama2 kita membaca Surah Al-A’raf ayat 201, moga-moga terhindar daripada pujukan syaitan.

Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).
Berkaitan dengan impossible is nothing. Memang benar. kita akan di uji dengan apa yang kita perkatakan. Sama-samalah berdoa agar kita semua dapat menghadapi segala kemungkinan yang bakal berlaku terhadap diri. Pesan sahabat-sahabat dan pensyarah saya, mahukan sesuatu? mintalah pada Allah.. Rintihlah kepadaNya.. Semoga Allah memberikan yang terbaik* buat kita, insyaAllah..

*setiap yang berlaku atas diri kita ujian/musibah adalah yang terbaik. Usah dirungut, kerana apa yang berlaku ada hikmah tersendiri. Namun jika anda sedang melakukan perkara yang dilarang Allah, itu adalah pilihan kamu. AWAS!!! Jangan mudah anda berkata, "Allah yang telah jadikan aku untuk melanggar perintahNya". Nauzubillah.. Let's turn back to Islam!

Monday, January 3, 2011

ini dan itu

Yang itu lebih teruk dari yang ini. Adakah yang ini lebih baik dari yang itu?

Apabila dikatakan perbezaan antara itu dan ini..masyarakat cenderung untuk membuat kesimpulan itu lebih baik dari ini. Kemudian, apabila kita membuat sesuatu, masyarakat akan cuba untuk membanding-bezakan kelakuannya dengan orang lain dan nah! Akulah yang lebih baik! Hufff..Inilah apa yang berlaku sekelilng kita sebenarnya..

Contoh;

Apabila dikatakan bahawa, DOSA MENGUMPAT LEBIH BESAR DARI TIDAK BERTUDUNG.
Tak bermakna orang yang tidak bertudung lebih baik daripada orang yang mengumpat. Juga tidak bermaksud bahawa adalah lebih baik free hair daripada mengumpat!!!

Juga, apabila dikatakan, DOSA MENGUMPAT LEBIH DARIPADA BERZINA.
Sabda Rasulullah saw bermaksud: “Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan, sesungguhnya orang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang diumpat.” (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)

Firman Allah bermaksud: “Dan janganlah sesetengah kamu mengumpat setengah daripada kamu. Adakah seorang daripada kamu suka makan daging bangkai saudaranya, tentunya kamu semua membenci memakannya …” (Surah al-Hujurat, ayat 12).

Ia bukan bermakna, lebih baik berzina daripada mengumpat..Manusia sekarang pandai berkata-kata..nanti timbullah kata-kata seperti "walaupun aku melakukan zina, tetapi at least aku tidak mengumpat"..(nauzubillahhh...)

Jagalah kata-katamu (nasihat buat saya juga)..
Hakikatnya, kita perlu faham bahawa analogi yang diberikan adalah untuk membuktikan bahawa Allah mahu kita lihat betapa bencinya Allah terhadap orang yang mengumpat.. Sama-samalah kita menjaga segala anggota kita daripada segala dosa..Bersama berdoa untuk kemaslahatan diri dan ummah..

ps: Saya hanya mampu untuk memberikan contoh yang mudah. Entry kali ini adalah hasil perbincangan/usrah saya dengan pensyarah yang sudi berkongsi ilmu.. sebagai manusia, memang sangat banyak perkara yang perlu dipelajari lagi...ilmu itu sungguh luas..belum cukup walau setitik pun ilmu yang kupelajari jika dibandingkan lautan luas didunia ini..

#Pray4Gaza