Let's follow me!

Lawati Tasneem Naturel

Lawati Tasneem Naturel
Sape Sapu Jer..

Monday, September 21, 2009

1 pukulan 3 jawapan

Pada suatu hari, tiga orang kafir zindiq melihat seorang tua sedang tidur di bawah sebatang pokok. Mereka berpakat untuk mengganggunya. Mereka kemudian membangunkan orang tua itu dan mengajukan soalan-soalan berat untuk dijawabnya. Tanya sikafir pertama, “saya tidak dapat melihat Allah, bagaimanakah saya mesti beriman kepadanya?” yang kedua pula bertanya, “ bagaimana Allah boleh mengisabku dan menjatuhkan azab kepadaku? Bukankah semua amalanku telah ditakdirkan olehNya? Yang ketiga pula mengajukan soalan, “bukankah jin itu diperbuat daripada api. Bagaimanakah dia boleh disiksa di dalam api? Mendengar soalan-soalan tersebut, orang tua itu mengambuil tanah liat untuk memukul mereka. Bagaimanapun tindakan orang tua itu menyebabkan dia ditangkap dan diadukan kepada hakim. Di hadapan hakim, orang kafir zindiq itu berkata, “kami mengajukan tiga soalan kepada orang tua ini, tetapi dia tidak menjawabnya sebaliknya bertindak memukul kami dengan tanah liat. Maka hakim itupun bertanya, mengapa kamu memukul mereka bertiga malah tidak menjawab soalan mereka. Jawan orang tua itu, saya telah menjawab soalan-soalan mereka orang yang pertama menyatakan, Dia tidak beriman kepada Allah kerana tidak dapat melihatnya. Lantas saya memukulnya, Kata orang itu, ya, kamu telah menyakitiku. Balas orang tua itu, apabila kamu berasa sakit, maka dimanakah sakit itu? Selama saya tidak dapat melihat rasa sakit itu, maka bererti kamu tidak sakit. Kata orang kedua pula, tapi kenapa engkau memukul aku juga? Jawab orang tua itu, awak bertanya bagaimana Allah boleh menghisab amalan kamu yang telah ditakdirkan olehNya dan Allah telah mentakdirkan bahawa saya harus memukulmu, maka kenapa kamu mengeluh dan orang ketiga pula bertanya kepadaku, bagaimana Allah menyiksa jin di dalam api neraka sedangkan ia dibuat daripada api. Maka saya memukulnya juga. Kata orang tua itu, awak telah menyakitiku. Lantas orang tua itu, bukankah kamu diperbuat daripada tanah liat, bagaimanakah sekeping tanah liat boleh menyakitimu? Bugitu juga dengan cara penyiksaan Allah terhadap jin dengan api neraka sedangkan mereka diperbuat daripada api.

No comments:

Post a Comment

#Pray4Gaza