Let's follow me!

Lawati Kedai Qaseh Gold Online

Thursday, November 26, 2009

kisah kita

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di
tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu,
tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! ..
bunyi...... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan
hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri.
Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat
ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba
Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga
dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek
harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan
mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni
pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah
timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu
pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba
Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri,
sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok
berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air
di bawah perigi.

Aaaaa!!!!... Ya Allah....... lagilah seram dibuatnya Nak
tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan.
Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si
hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin
risau dan takut.


Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar
seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke
atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas
tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus.
Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg
berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit!
sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis,
lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi
mangsa buaya .

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau
tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam
mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak
selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi....
uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.
Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg
sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus
masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat
sehingga tidak terkata.

Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku
rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni."
kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg
sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di
bawah....

Tikus yg sedang mengigit tali........

Kalau semua nak tahu ...
si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar
tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so
beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar
Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat
kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan
kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga
malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit
tali tu.
Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi
adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke
dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam
kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah
baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..

1 minit untuk mengingati Allah

Step 1:
Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih akan:
*SUBHANA'LLAH
*ALHAMDULI'LLAH
*LA I LAHA ILLA'LLAH
*ALLAHU AKBAR
*ASTAGHFIRU' LLAH
*LA ILAH ILLA'LLAH, MUHAMMADUN RASULU'LLAH *ALLAHUMMA SALLY
WA SALLEM WABAREK ALA SAYYEDINA MUHAMMAD
*WA AALIHE WA SAHBIH AJMA'EEN

Step 2:
Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataan
demi perkataan

Step 3:
Forward ia untuk renungan bersama semuslim

Result 1:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka
untuk mengingati, berdoa dan bermunajat kepada ALLAH Yang
Maha Esa.

Result 2:
Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka
untuk mengingati, berdoa kepada Nabi Muhammad Alaihisallam.

Result 3:
Dalam masa yang singkat, ramai telah
mendoakan kesejahteraan untuk kamu dan diAMIN oleh
para Malaikat INSHA'A'LLAH Oleh itu...
duduklah sambil merenungi betapa kekuasaan Allah dalam
kehidupan kita seharian kerana melakukan segala yang di
redhoiNya Bersamalah kita berdoa agar sentiasa di nikmat
kesejahteraan dan kelapangan akal dan fikiran dalam kita
menjalani kehidupan seharian dalam apa jua yang kita.

wallahualam

3 comments:

#Pray4Gaza