Let's follow me!

Lawati Kedai Qaseh Gold Online

Wednesday, December 16, 2009

Bumi kian PANAS!!!



Tanpa disedari dunia semakin panas. Negara kaya dan miskin masing-masing tidak henti menuding jari. menyalahkan satu sama lain. sepatutnya, setiap negara perlu berganding bahu menyelesaikan masalah iklim global yang semakin membimbangkan ini kerana tanah yang kita duduki adalah pada bumi yang satu.

apalah guna jika ada pihak yang mahu membaiki namun pada masa yang sama ada pihak lain yang cuba merosakkan, maka usaha tidak ke mana. masalah ini hanya mampu dikurangkan sedikit sahaja. jika semua pihak sedar akan masalah ini dan menyahut untuk menyelamatkan bumi dari masalah gejala pemanasan global ini, kita semua mampu mengurangkan masalah secara maksimum dan bumi akan terpelihara daripada masalah yang lebih besar. didapati bahawa gas rumah hijau menjadi punca utama pemanasan global.

Pelbagai usaha untuk mengatasi perubahan cuaca kini diambil. Angka pengurangan gas rumah hijau perlu ditetapkan, termasuk had maksimum atau had kepanasan global mahupun bantuan pembiayaan untuk negara miskin. Penguatkuasaan undang-undang perlu diperinci dan diperketat disamping memperbanyak kempen kesedaran. kesedaran sahaja tidak berguna jika tiada tindakan lanjut selepas sedar. betul tak? kemudian, kita semua juga perlu back to the basic.


apa-apa yang berlaku ada sebab dan ada hikmahnya. pada pandang sisi aku, dunia sebenarnya sedang menangis kerana "tangan-tangan manusia yang telah merosakkannya" sedangkan manusia dijadikan Allah untuk menjadi khalifah. tangan-tangan bukan sahaja tangan yang menyebabkan bumi panas, tetapi cara hidup dan rutin manusia yang tidak berlandaskan syariat juga tidak terkecuali. kita semua perlu sedar, segala tuntutan agama perlu dipatuhi. mungkin orang ramai terlepas pandang tentang ia, namun ia adalah asas hidup kita sebagai hambaNya. kesusahan dan kesenangan adalah ujian dan nikmat dari Allah. kesusahan termasuklah masalah pemanasan global, banjir, gempa bumi, dan tanah runtuh. kenapa aku katakan ia juga nikmat dariNya??

"Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan buruk yang mereka lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).." (Surah ar-Ruum, ayat 41).

..sebab, musibah adalah tanda Allah menyayangi kita (hambanya). Dia menurunkan petanda* untuk kita sentiasa beringat dan berjaga-jaga. Sesungguhnya Dia Maha kuasa dan jika kita memandang enteng perkara ini, mungkin malapetaka yang lebih dahsyat akan berlaku. nauzubillah...

jika kita benar-benar menjadikan AgamaNya cara hidup kita. ketamakkan dan kerakusan manusia memiliki harta dan kekayaan tidak mungkin akan berlaku sehingga natijahnya membawa kepada kehancuran bumi milik Tuhan yang Maha Esa. sama-samalah kita menjaga Bumi Tuhan. Ingatlah Bumi ini adalah amanahNya buat kita semua. kita bertanggungjawab sepenuhnya bagi memakmurkan bumi serta memelihara segala khazanah kekayaan Allah daripada segala bentuk ancaman, kerosakan dan kemusnahan.

*tanda-tanda akhir zaman

2 comments:

  1. salam ziarah..
    agreE with u..
    bumi kian panas kerna dunia makin panas..
    dunia makin panas kerna manusia terus panas..buas..& ganas

    ReplyDelete
  2. Dengar lagu "Damai Yang Hilang" nyanyian kumpulan Nowseeheart... :)

    ReplyDelete

#Pray4Gaza