Let's follow me!

Lawati Tasneem Naturel

Lawati Tasneem Naturel
Sape Sapu Jer..

Wednesday, January 6, 2010

Wawasan Ideal

semalam..aku ke pusanika menemani membe aku ke pejabat pos, kemudian meninjau ke Karnival Keusahawanan KTHO. apabila aku sampai ke meja yang dipenuhi buku-buku, aku tertarik dengan 1 buku ni..dan aku pn membelinya.ditulis oleh Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawy bertajuk AGAMA DAN POLITIK; Wawasan Ideal dan Menyanggah Kekeliruan pemikiran Sekular-Liberal..

sinopsisnya buku ini menceritakan bahawa adalah menjadi suatu kebaikan kalau politik masuk ke dalam agama, bukan menjadikan agama sebagai tunggangan/sebagai suatu alat eksploitasi terhadap pihak lain, melainkan menjadikan agama itu sebagai matlamat, tujuan utama dan petunjuk agar wujud satu pemerintahan yang adil berdsasarkan permesyuaratandan setiakawan sosial; untuk menjadikan agama sebagai suatu kekyatan pendorong agar politik menjadi alat penolong kebenaran, sarana berbuat kebajikan; serta menjadi kekuatan pengawal agar politik tidak digunakan sebagai alat untuk berbuat kejahatan dan menyebar luaskan kerosakan akhlak.

Kalau semua yang disebutkan di atas merupakan fungsi daripada agama secara amnya, maka agama Islam secara khas-menolak adanya pemisahan antara agama dan politik, antara akidah dan syari'at, antara ibadah dan muamalah, antara masjid dan pasar, serta iman dan kehidupan.

Tidak adanya pemisahan tersebut sudah lama diterapakn dalam sejarah Islam selama lebih dari 13 kurun lamanya. setelah Imperialisme barat menyerang negara-negara Islam, menguasai pelbagai aspek kehidupan serta menjadi satu-satunya pemilik kuasa dalam menentukan undang-undang, pengetahuan, pendidkan, dan informasi, barulah terjadi banyak perubahan. mereka kemudian mengarah dan mencorakkan megara-negara Islam menurut keinginan mereka.

Tetapi kebangkitan Islam moden benar-benar telah menghapus perbuatan sesuka hati kaum imperialis sekaligus membuangkannya. setelah benar-benar sirna, mula tibul kekuatan jati diri Islam yang berada pada umatnya. maka terbuktilah Sunnatullah bahawa pada akhirnya kemenangan akan menjadi milik kebenaran dan hanya yang paling mulia dan paling sesuailah yang akan wujud.

bagaimanapun, kesan kedatangan imperialis masih belum terhapus sepenuhnya. kita sebagai umat Islam perlu sedar bahawa kita perlu sama-sama mempertahankan AgamaNya.
PERJUANGAN MASIH BELUM SELESAI.

No comments:

Post a Comment

#Pray4Gaza