Let's follow me!

Lawati Kedai Qaseh Gold Online

Sunday, April 3, 2011

Nikmat dan hikmah sakit itu..

Jumaat: Tika aku sedang berjalan... Aku dimatikan seketika oleh-Nya.. Langkahku terhenti dan aku terjatuh.. Aku terseliuh. Kakiku kemudiannya bengkak.. Namun kukuatkan juga diri untuk bangkit semula.. Kesan daripada itu, sakit terasa dibahagian buku laliku.. Sakit itu, cuba untuk kupandang sebelah mata.. Kuteruskan agenda..dengan diteman air mata dalam beribadah kepadaNya..

Sakit ya Allah..sakit..tambah lagi ketika duduk di antara dua sujud..ya Allah...azabMu benar-benar pedih.. Namun kutahu ia adalah kafarah atas dosa-dosaku.. Jika kukenang nasib di akhirat nanti..apakah yang akan aku lalui??? Pastinya azab di sana jauh lebih pedihhhh!!
Ya Allah..
Aku Tak Layak Ke Surga MU, Namun Aku Tak Sanggup Ke Neraka MU

..Apabila sampai satu masa, kakiku semakin bengkak.. langkahku perlahan.. terasa benar-benar pedih.. hati terasa sedih mengenangkan nikmat berjalan seperti biasa yang ditarik-Nya sebentar, mungkin. Kulangkahkanku kaki ke pusat kesihatan mendapatkan ubat sebagai ikhtiar untuk mengurangkan rasa sakit ini..

Sabtu: Alhamdulillah..petang itu kakiku semakin pulih..aku cuba melatihnya berjalan dengan bersahaja..sedikit sakit terasa..aku kuatkan juga. Kesyukuran kupanjatkan pada-Nya..atas kekuasaanNya, aku kini boleh berlari! Turun naik tangga!

Bertambah gembira apabila buah hatiku bersama ibu ayahnya datang menziarahiku.. namun sikecil itu tidak sihat...

Kami ke pitstop makan malam bersama..dan kemudian aku dibawa pulang kembali ke ukm.

Ahad: Aku yakin benar setiap ujianNya pasti ada hikmahnya.. Apabila terkenangkan hikmah tersebut, baru kusedar..tubuh badanku (fizikalku) sudah lama tidak mendapatkan tarbiyyah. Tarbiyyah fizikal.. Aku yakin dan pasti, rakan-rakan lebih arif tentang ini. Badan kita perlu juga untuk bersukan/bersenam supaya boleh menjalankan ibadah kepadaNya dengan lebih baik.

Jadi, pagi ini..dalam jam 8 pagi, aku ke tasik fakulti kejuruteraan. jogging... =)
walaupun kakiku tidak pulih sepenuhnya, tetapi aku rasakan betapa pentingnya riadah seperti ini.. Alhamdulillah selesai 2 pusingan, aku merasakan lega yang teramat kerana telah berjaya menjalankan tanggungjawab terhadap keperluan fizikalku. Moga-moga selepas ini aku punyai ruang dan peluang untuk beriadah lagi. =)

Selesai berjogging, kupandang kelangit... Subhanallah...betapa cantiknya alam ciptaanNya!! aku sangat terpegun,, diriku terasa benar-benar kerdil.. Ya Allah..jika hari ini Engkau beriku peluang untuk menikmati kebesaranMu..mungkin esok tiada peluang lagi untukku. Namun aku benar-benar bersyukur atas segala kurniaanMu terhadapku.. Aku mohon ya Rabb..tetapkan hatiku agarku tidak tergugat dengan segala ujian yang menimpa..

Perkongsian buat rakan-rakan:

Ya.. Allah dengan berkat Nabi-Mu dan berkat guruku
Luruskanlah hatiku, agar agamaku lurus
Betulkanlah hatiku, agar ku ikhlas selal
Tetapkanlah hatiku, agar ku tak tergugat
Dengan ujian yang menimpa

Ya.. Allah, Tuhan yang mencipta hati
Bersihkanlah hatiku, agar masmumahku
Tidak merosakkan agamaku
Dan juga tidak merosakkan kehidupan orang lain

Wahai Tuhan yang membolak - balikkan hati kuatkanlah hatiku
Agar keyakinanku tak berobah
Supaya aku sentiasa tabah

Tuhan, Engkau resapkanlah hatiku
Sentiasa bersama-Mu
Supaya aku rasa, ada kawan melindungku
Agar aku tak rasa sepi di dalam hidupku

Aku merasa malu melanggar perintah
Dan aku sentiasa siap siaga menunaikan suruhan-Mu

Ya... Allah, Tuhan yang menjaga hati
Baikilah hatiku, agar seluruh hidupku menjadi baik
Supaya tidak khianat, dan tidak hasat dan tidak berdendam sesama manusia

Tuhan, limpahkan kedalam hatiku
Ilmu dan hikmah
Hingga aku dapat menyuluh hati dan menyuluh kehidupanku
Supaya lahir batinku bersyariat
Agar lahir batinku menjadi taat
Tuhan aku harap Engkau kabulkanlah doaku kini.

Pesanku buat diriku dan rakan-rakan yang membaca, bersyukurlah terhadap segala nikmat dan ujianNya..hadapilah dengan penuh kehambaan dan kesyukuran.. bersangka baiklah terhadap Tuhanmu..

Allah SWT berfirman:

Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman. Katakanlah: "Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan". (Yunus 57)

Di sini juga aku kongsikan gambar-gambar yang sempat kuambil ketika di tasik kejut.








3 comments:

  1. Salam...Allah swt,sentiasa bersama orang-orang yang bertakwa...''Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,(Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
    Al-Insyirah...Ayat 5-6...

    ReplyDelete

#Pray4Gaza