Let's follow me!

Lawati Kedai Qaseh Gold Online

Friday, September 3, 2010

Sakit itu nikmat walaupun ianya pedih...

Hari ini sudah hari ke3 aku demam.. Macammana boleh demam? biasanya orang akan kata, demam sebab 'main hujan', berjangkit dengan orang lain, dan macam2 lagi.. Ya, klu secara logik dan sains, memang boleh diterima. Tapi sedar atau tidak...sakit(tidak kira demam @ lain2nya) itu datangnya dari Tuhan. Sakit itu ujian.

Bagaimana aku boleh mengatakan bahawa sakit itu nikmat? Sedangkan, betapa pedih menghadapinya.. Kadang-kala, merasakan bahawa diri tidak kuat untuk melakukan satu apa pun pekerjaan. huhu.. Ya, memang itulah realitinya. Sebagian antara kita menganggap sakit sebagai penderitaan yang sangat tidak mengenakkan, sehingga yang ada hanya keluhan dan omelan bahkan buruk sangka kepada Allah. Ketika Allah menimpakan sakit kepada manusia, manusia akan cenderung berkeluh kesah, sebagaimana firman Allah yang bermaksud;
Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah (Q.S Al Ma’arij : 19-20)

Allah mencipta pelbagai bentuk ujian dan kesenangan yang merupakan salah satu bentuk kecintaanNya terhadap kita semua, tidak terkecuali yang sedang aku alami ini, iaitu deman (sakit).

Tak percaya? Contoh yang paling mudah, yang mungkin kalian pernah alami.Cuba singkap kembali waktu kecil dulu, ketika kita sedang asyik bermain di luar, sehingga hampir senja, emak memanggil masuk kerumah untuk membersihkan diri,dan menunaikan solat maghrib. Kita degil. (orang kata, budak kecil. biasa laa). setelah beberapa kali disuruh, dan dinasihati...kemudian, abah datang membawa sebilah rotan. ZUPP!! nah, sedap,kn? Sakit!!~ Ya, itu tandanya ibubapa kita menyayangi anak-anaknya. ibubapa tidak mahu anak mereka ingkar terhadap perintah Allah. Justeru itu, dosa la balasannya.

Segala penyakit ada ubatnya, kecuali mati. Tika diri berkeluh kesah, ingatlah, "Dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang"~. Allah menjadikan sakit sebagai salah satu medium agar kita lebih dekat dengan Allah. Karena sebenarnya seberapa banyakpun kebaikan yang kita lakukan tidaklah seimbang dengan seinfiniti nikmat yang Allah berikan.

Jika dipandang pada sisi yang berlainan, sakit mempunyai pelbagai hikmah yang tersembunyi.
_______________________________________________________________________

Hikmah-hikmah dibalik sakit adalah:

1.Diampuni dosa dan kesalahan
"Setiap musibah yang menimpa mukmin, baik berupa wabak, rasa lelah, penyakit, rasa sedih, sampai kekalutan hati, pasti Allah menjadikannya pengampun dosa-dosanya."
(HR. Bukhari-Muslim)
"Tidaklah seorang Muslim ditimpa gangguan berupa penyakit dan lain-lainnya, melainkan Allah menggugurkan kesalahan-kesalahannya sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya."
Bukhari-Muslim)

2.Ditinggikan Derajatnya
“Tidaklah seorang mukmin tertusuk duri atau yang lebih kecil dari duri, melainkan ditetapkan baginya satu derajat dan dihapuskan darinya satu kesalahan.”
(HR Muslim)
Dari Aisyah, dia berkata: "Aku pernah mendengar Rasulullah Shallallahu 'Alaihiwa Sallam bersabda (yang artinya): "Tidaklah seorang Mukmin itu tertimpa penyakit encok sedikit pun, melainkan Allah menghapus darinya satu kesalahan, ditetapkan baginya satu kebaikan dan ditinggalkan baginya satu derajat."
(Ditakrij Ath-Thabrani dan Al-Hakim. Isnadnya Jayyid)
Dari Abu Hurairah Radhiallahu 'Anhu, dia berkata Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda (yang artinya): "Sesungguhnya seseorang benar-benar memiliki kedudukan di sisi Allah, namun tidak ada satu amal yang bisa menghantarkannya ke sana. Maka Allah senantiasa mencobanya dengan sesuatu yang tidak disukainya, sehingga dia bisa sampai ke kedudukan itu."
(Ditakhrij Abu Ya'la, Ibnu Hibban, dan Al-Hakim; Menurut Syaikh Al-Albany: hadits hasan)

3.Pembuka Jalan Ke Surga
"Allah Subhanahu berfirman: "Hai anak Adam, jika engkau sabar dan mencari keridhaan pada saat musibah yang pertama, maka Aku tidak meridhai pahala bagimu selain surga."
(Ditakhrij Ibnu Majah; Menurut Syaikh Al-Albany: hadits hasan)

4. Keselamatan dari Api Neraka
Dari Abu Hurairah Radhiallahu 'Anhu, dari Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam, bahwa beliau menjenguk seseorang yang sedang sakit demam, yang disertai Abu Hurairah. lalu beliau bersabda (yang artinya): "Bergembiralah, karena Allah Azza wa Jalla berfirman, 'Inilah neraka-Ku. Aku menganjurkannya menimpa hamba-Ku yang mukmin di dunia, agar dia jauh dari neraka pada hari akhirat."
(Ditakhrij Ahmad, Ibnu Majah, dan Al-Hakim. Menurut Syaikh Albani: isnadnya shahih)

5. Menjadikan kita ingat kepada Allah dan kembali kepada Nya
Biasanya ketika seseorang dalam keadaan sehat wal afiat, suka tenggelam dalam kenikmatan dan syahwat. Menyibukkan diri dalam urusan dunia dan melalaikan Allah, yang tidak jarang terjerumus dalam kemaksiatan dan kedurhakaan kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Ketika Allah mencobanya dengan sakit atau musibah lain, dia akan ingat kepada Allah, bertobat, dan kembali memenuhi hak-hak Allah yang telah dia tinggalkan.

(Sumber Hikmah sakit: One's Muslim Site)
______________________________________________________________________


Ya Allah, betapa Engkau menyayangi hambaMu.. Aku malu denganMu.. Hinanya aku kerana seringkali bersangka denganMu, bersangka terhadap takdirMu.. Hinanya aku kerana lupa untuk bersyukur atas segala nikmat yang tidak terhitung banyaknya. Wahai Tuhan yang Maha Penyayang. Aku tahu, jika sakit ini hanya sekadar suka-suka tanpa hikmahnya, sudah tentu Engkau tidak menciptakan sakit itu. Sesungguhnya Engkau menciptakan sakit itu untuk kebaikan kami dan sudah tentu Engkau tidak akan sesekali mahu menzalimi hamba2Mu samaada yang muslim @ yang kafir. Sungguh unik bentuk kecintaanMu terhadap hambaMu..

Muhasabah buat diri dan pembaca: Jangan sesekali berputus asa terhadapNya. Ucaplah alhamdulillah...Bersyukur atas segala yang telah ditakdirkan. Bersangka baiklah denganNya sesungguhnya Dialah Pemilik Segala Kebaikan. Terimalah hakikat bahawa, kita hanyalah seorang HAMBA YANG KERDIL~

No comments:

Post a Comment

#Pray4Gaza