Let's follow me!

Lawati Kedai Qaseh Gold Online

Thursday, October 15, 2009

EMAK!!

kat sini aku nak berkongsi surat daripada
anak yang sudah tidak nakal~

assalamualaikum...

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang
hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan
sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak
yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak
pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak
tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3
helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar
tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah
mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa
rancangan radio tu siaran siam .....
kengkadang siaran indonesia ...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu
di gunakan untuk mengiringi mak ke
kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah
bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat
maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit
dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3
petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah
pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja
yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital....
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak
dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut
perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak
makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut
mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga
mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke
hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali
mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan
gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ...
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong
naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan
sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam
garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok
bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak
risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi
mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...
ampon kan kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain
putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di
lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat
kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann.
.kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20
pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh
sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam
kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di
jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter
sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan
tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan
subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan
mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami
mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan
nangis...kalau sayang mak jangan buat
gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas
mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh"
kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat
selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi
mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni
jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa
sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari
rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak
mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib
anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan
kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter
keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter
telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis
lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis
aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk
sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu
sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu
menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh
kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik
motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan
pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat
ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana
surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...
kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana
membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil
sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal
terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan
mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

surat ini berjaya 'menyentuh' banyak
hati..selain mampu mengingatkan jasa ibu
kita di Malaysia, ia mampu menaikkan
semangat kita utk terus berusaha dalam
lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t.
InsyaAllah..

Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2( bg yg
sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2
kita sentiasa lembut hatinya kesan
daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah.
Terima kasih saudara umar zahrawi kerana
menghantar surat ini kepada Kami. Surat
ini saya bacakan ketika majlis penutup
.... di Kolej Yayasan UEM suatu masa
dulu. Ramai yang menitiskan air mata
ketika itu.
Semoga ALLAH sentiasa merahmati semua
ibu yg masih hidup mahu pn yg telah
pergi meninggalkan kita...
AMIN....

8 comments:

  1. Salam..

    Saya menanggis ..
    sedih..
    sayu ..

    minta izin, saya mahu c&p . boleh ?

    ReplyDelete
  2. sedihnya...dh nangis dh ni...skg ni aq rindu sgt kat mak...kan best kalo dia sentiasa di depan mata..setiap masa dengar suara dia..rindunya.....

    ReplyDelete
  3. huhu...
    mintak ijin sama ngn tuan punya blog.
    nak copy n paste,
    supaya jd perangsang utk ana syangi ma..
    terutama biler kena mrh..
    hehehe

    ReplyDelete
  4. salam... sedih sangat. tersayat hati.. mak..

    ReplyDelete
  5. HA MAK MUS MENINGGAL EA

    ReplyDelete

#Pray4Gaza