Let's follow me!

Lawati Tasneem Naturel

Lawati Tasneem Naturel
Sape Sapu Jer..

Saturday, April 15, 2017

TIPS ANAK TIDUR AWAL DAN LENA

"Anak saya suka sangat tidur lewat malam..nak buat macamana.."

"Saya dah berapa hari tak cukup tidur gara-gara anak pukul 3 pagi baru nak tidur"

"Baru saya tahu cabaran bergelar umi. Anak taknak tidur, mata umi da macam panda.."


Sebenarnya ramai ibubapa mengalami masalah di atas..

Berita gembira buat semua ibubapa. Disini saya kongsikan tips anak tidur awal dan lena.

1.
DIDIK SEJAK BAYI
 Ajar sedari kecil utk bezakan tidur siang dan malam. Latih untuk mereka tidur siang dalam 2 jam. Kalau jadual tidur Wafiy, bangun jam 7am, kul 9am tido. Jam 10@11 bangun. Dekat jam 3ptg tidur lagi. Jam 5 bangun, Jam 10 tidur sampai pagi. Total ja tidur sehari dalam 13jam. Selain itu, mandi, makan, main. Umur nak masuk 1tahun 4bulan.

2.
KENYANG
Pastikan anak tidak tidur dalam keadaan lapar. Orang dewasa pun tak boleh tidur lena kalau terlalu lapar, kan? Ada org sanggup masak megi tengah malam tau!

3.
CUKUP MASA BERMAIN
Pastikan juga anak cukup bermain pada waktu siang/petang. Tenaga mereka telah dihabiskan disalurkan dengan bermain. Kalau tenaga masih banyak macamana nak tidur,kan?

4.
BILIK GELAP
Cuba ajar anak tidur dalam keadaan gelap. Kalau tidak pun, gunakan lampu yang tidur tau cahaya yang samar-samar sahaja.

5.
SELESA SEADANYA
Pastikan tempat tidur selesa seadanya untuk anak. Tak perlu tilam vono semata-mata utk tidurkan anak. Tempat tidur anak Janganlah panas atau sejuk sangat. Pastikan tempat tidur bersih.

6.
BUAI / DODOIKAN
Boleh je nak cuba tidurkan guna buai kalau menjadi. Tapi dinasihatkan untuk tidak terlalu bergantung dengan buai, ya. Ada anak bila diajar buai, dia xnk tidur klu bukan dlm buai. kalau anak tak kisah, sesekali tak mengapa. U know your own kid.

7.
BUNYIAN
Elakkan tidur di tempat yang terlalu riuh atau bising. Tp jangan terlalu sunyi. Saya biasa buka perlahan alunan Quran..kalau nak, music lullabies pun boleh cuba.

7.
BAU IBU
Jika anak da tidur, nak tinggal anak, tinggalkan baju atau kain masam ibu. anak lebih lena tau bila rasa ibu dekat dengan dia. 😂😂

Dah cuba semua cara tak menjadi jugaakkk??? Janganlah marah² ke, cubit² ke, nk suruh anak tidur.. Kasihan dia.. Terpaksa tidur sebab menangis kena marah, kan ;)

Kita tambah 1 lagi tips, yang ke-8

Sapukan balm Sleep Time di pergelangan tangan anak, nadi belakang telinga, belakang badan anak dan tapak kakinya. In shaa Allah lepas 10 minit anak tidur sendiri. Kita ikhtiar,kan? Ramai dah cuba, Alhamdulillah mereka serasi. Anda nak cuba juga. WhatsApp saya, Muslimah 0193773408.

Sekian ikhlas
#TipsdariibuWafiy


BAGAIMANA BALM SLEEP TIME DAPAT MEMBANTU BAYI TIDUR?

Di dalam balm Sleep Time ada beberapa pati minyak antaranya.
🌿 Lavendar
🌿 Bergamot
🌿 Roman Chamomile
🌿 Cedarwood
🌿 Vetiver
🌿 Orange
.
Pati minyak akan menyerap di dalam saluran darah, dia akan merilekskan saraf bayi dan menyebabkan bayi semakin rileks dan bayi sudah boleh tidur
.
Ada juga pati minyak yang berfungsi untuk menyeimbangkan hormon tidur anak. Bila hormon sudah balance, maka anak lebih mudah untuk tidur.

Balm Sleep Time
Jom kita tengok feedback pengguna :)

😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍
WOWEEE!!  HANNAN DAH TIDUR JUGAK AKHIRNYA LEPAS SAPU SLEEP TIME TADI.. KEJAP JE DODOI 5 MINIT ZZZZZZ...

  • .

Ahamdulillah mana hati tak lega sebab Hannan dah mudah nak ditidurkan. Hannan senang nak tidur tapi suasana kena tenang dan berteman lama sikit.
.
Kalau dulu kena teman sampai 1 jam, tepuk2 sikit..  Pasang lullaby tapi kadang2 dia bangun jugak balik. Kita mak2 ni yang penat jugak sebab mengejar dia nak ditidurkan balik.
.
.
Seronok dah jumpa Sleep Time dari Tasneem Naturel, dah cukup masa berjaga saya sapu balm pada Hannan lepastu susukan Hannan akan terus tidur. Tak perlu tunggu dia penat betul golek-golek merengek dah sekarang. Lena pun lama. Ibu pon boleh sambung keja kat dapur. Phew!
-Pn.Hafiza-
😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

PERGHH!,TAK SANGKA BETUL. LEPAS JE SAPU BALM SLEEP TIME NI,TAK SAMPAI 10MINIT ANAK TERUS LENA
.
.
.
Alhamdulillah, tenang hati saya skrg bila Aufa mudah dah nak tidur. Saya tak payah nak habis masa berdodoikan dia beberapa jam semata untuk dia nak tidur
.
.
Dahulu, setiap kali nak tidur, saya terpaksa cubit dia berkali-kali untuk kasi dia menangis dan dia akan penat menangis dan tidur... huhhu tp biasanya bila jadi mcm tuh dia tidur dalam keadaan yang tidak tenang dan dia akan merengek2 sepanjang malam. Saya pulak kena bangun beberapa kali untuk tenangkan dia.
.
.
Nasib baik lepas saya pakaikan Sleep Time dari Tasneem Naturel, sebelum tidur saya akan sapukan pada Aufa.. saya kasi susu, Aufa akan terus tidur. Saya tak dah mencubit2 dia dah untuk dia tidur.. huhuhuh.. kesian kt anak saya..  Aufa pun tidur lena dan hanya sedar sekali dua jek.. saya pun boleh tidur lena dan rehatkan badan.
-Pn. Ida
😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

Apabila anak cukup tidur. Pastinya dia bangun dengan senyuman. Anak gembira Ibu bahagia.. 😍😍😍

Time sleep memang menjadi antara balm pilihan ibubapa kini.


 Berminat?
Nak tahu lebih lanjut?
Macamana nak dapatkannya??

Mudah sahaja, pm atau whatsApp ibu. 0193773408 ( Muslimah Marsi )

No comments:

Post a Comment

#Pray4Gaza